Quotes

6 maart 2006

Quotes

In de politiek draait het om de inhoud, die met de juiste nuances nauwgezet wordt uitgelegd. Deze ingewikkelde verhalen zijn de maaltijd waarmee het politieke spel zich voedt. Daarnaast zijn er de quotes en de one-liners, de kruiden die de maaltijd smaak geven. Hieronder een kleine selectie citaten van onze lijsttrekker, Jan Breur, waaruit blijkt dat hij van 'pittig eten' houdt.

"In het verkeer heb je flitspalen en agenten die ervoor zorgen dat men zich aan de regels houdt, maar je kunt moeilijk een agent naast het bed van een jongere neerzetten."
(Over seksuele moraal, in reactie op een vergelijking van Jolanda de Heer, ChristenUnie)

"Als je de belastingen verhoogt, betaalt de burger. Maar, als je bezuinigt op zoiets als sport, betaalt de burger ook!"
(Over bezuinigingen)

"Ik heb zelf een opa en oma in Veenendaal wonen, die ik het allerbeste gun."
(Over ouderenbeleid)

"Als de camera ongeregeldheden vastlegt heb je de dader sneller te pakken. Maar ik heb liever dat die ongeregeldheden niet meer voorkomen."
(Over cameratoezicht in het uitgaansleven)

"Meneer van Maanen, ik kan u verzekeren dat niet alle jongeren liberaal zijn."
(In reactie op een ongenuanceerde uitspraak van de VVD-lijsttrekker)

"Meneer van Maanen, u vergoeilijkt nu dat hele groepen worden buitengesloten van het uitgaansleven, omdat er in die groep misschien één of twee relschoppers zitten. Nu spreek ik u aan op uw verleden als marktkoopman: als er een rotte appel in uw assortiment lag, gooide u toch ook niet uw hele voorraad weg?"
(Over discriminatie in het uitgaansleven)

"In de jongerenraad kan ik uitstekend mijn ei kwijt. Maar ja, ik wordt ook een dagje ouder..."
(Over zijn lijsttrekkersschap op 24-jarige leeftijd)

"... daar zitten mensen tussen die hun boterhammen moeten uittellen om te zien of ze hun kinderen die week eten kunnen geven. Mensen die constant afsluiting van gas en elektra boven het hoofd hangt, of nog erger: uithuiszetting. Dat soort dingen verwacht je in een derdewereldland, maar niet hier in Veenendaal."
(Over armoede)

"Meneer van Maanen, we hebben het hier niet over flatscreen-tv's!"
(Over armoede)

"Iedereen wil een stukje Jan"
(Over de media-aandacht)

"Dat hoeft [van mij] niet persé een niet-confessionele meerderheid te zijn. Een partij als de ChristenUnie kan immers ook af en toe sociaal uit de hoek komen"
(Over de samenstelling van de gemeenteraad, na de verkiezingen)

"Het is te hopen voor de GroenLinks-kiezers, dat het niet zo gaat als de vorige keer: je stemt GroenLinks en je krijgt VVD!"
(Over de tussentijdse kleurverandering van het college)

"Het mag inderdaad niet zo zijn dat je structurele uitgaven dekt met incidentele inkomsten. Daarom wil ik graag eens met alle sociaal-voelende partijen rond de tafel gaan zitten om te zien of we die begroting eens grondig om kunnen gooien."
(Over het te lage peil van de sociale voorzieningen in Veenendaal)