Achtergronden

1 april 2006

Achtergronden

De berichtgeving van de onderhandelingen staan in alle media in het teken van de (vermeende?) achterkamertjespolitiek van PvdA, CDA, VVD en Lokaal Veenendaal. Omdat we vinden dat er naast het gekonkel ook aandacht moet zijn voor de inhoud, en omdat we het beloofd hebben, volgen hier een aantal belangrijke inhoudelijke punten die wij graag tegen het licht houden.

Bestuurlijke vernieuwing
De SP zal misschien vriend en vijand verrast hebben door aan te geven dat zij geen prioriteit geeft aan "de nieuwe overheid" of "bestuurlijke vernieuwing" of hoe deze nieuwlichterij ook genoemd mag worden. Opvallend, omdat de SP juist voorop loopt in het contact zoeken met de burger.
Een belangrijke reden hiervoor, welke gedeeld wordt met de confessioneel-rechtse mannenbroeders van de SGP, is dat "bestuurlijke vernieuwing" nogal een vaag begrip is. Wat wordt er precies mee bedoeld, en wordt de burger daar echt wel wijzer van? Uiteraard klinkt het allemaal mooi en vooruitstrevend, maar het mag niet verzanden in holle frasen en symboolpolitiek.
Daarbij is de SP van mening dat de kloof tussen burger en bestuur het beste gedicht kan worden door concrete verbeteringen in de maatschappij, niet door veranderingen in de vergaderstructuur van het gemeentehuis. Zichtbare resultaten zeggen de burger meer dan vage beloftes op papier.
Dat neemt echter niet weg dat wij voorstellen die echte verbeteringen inhouden ruimhartig zullen steunen.

Armoedebestrijding
Net als bestuurlijke vernieuwing, is armoedebestrijding een veelomvattend containerbegrip. Om het inzichtelijk en overzichtelijk te maken, hebben wij dit in ons sporenplan (zie elders op de site) opgedeeld in 4 terreinen. Namelijk:

1) Regelingen en voorzieningen
2) Scholing en werkgelegenheid
3) Ondersteuning van particuliere initiatieven
4) Aandringen bij landelijke overheid op beleidsverbetering

We stelden als absolute voorwaarde voor instemming met een college en werkprogramma, dat op al deze punten harder werd ingezet dan tot nu toe is gebeurd.
Hiervoor kregen wij unaniem steun van de andere partijen, zij het dat VVD en SGP een accentverschilletje wilden benadrukken.
De VVD wilde kwijt dat zij meer aandacht geven aan werkgelegenheid en dat de SP meer op voorzieningen was gericht. Dit berust echter meer op het paradigma dat de VVD van de SP heeft, dan op wat er daadwerkelijk inhoudelijk te berde is gebracht.
De SGP tekende aan dat fraude actief werd opgespoord en harder gestraft. Op zich een prima randvoorwaarde die het plan verder inhoudelijk geen haarbreed in de weg ligt.

VVD uit het college
De SP heeft een aantal argumenten om de VVD niet als een representatieve collegepartij te beschouwen. Los van elkaar zouden ze wellicht geen belemmering vormen, maar opgeteld was er reden temeer om bezwaar te maken tegen collegedeelname van de VVD.

1.) Het zetelverlies van de VVD zou de partij moeten nopen tot enige bescheidenheid
2.) Door de harde toon in de campagne, ten opzichte van andere partijen, is de VVD hiervoor geen geloofwaardige collegepartner
3.) Van Maanen wordt door vele Veenendalers gezien als de wethouder die de sociale infrastructuur van Veenendaal om zeep heeft geholpen; vele stemmen op SP, Groen Links, PvdA en Lokaal Veenendaal zijn te beschouwen als expliciete stemmen TEGEN de VVD
4.) Als enige rechts-liberale partij vertegenwoordigt de VVD een kleine, geïsoleerde minderheid in het politieke spectrum van Veenendaal

Dat laatste argument klinkt natuurlijk wat bevreemdend vanuit een eenmansfractie, maar het is allesbehalve de schertsvertoning die het op het eerste gezicht lijkt.

De SP mag dan wel als partij maar 1 zetel hebben, samen met PvdA en Groen Links behoren zij tot het linkse blok. Dit blok gaat uit van een Veenendaal met sterke sociale structuren en bijbehorende voorzieningen, en is goed voor 9 zetels.
SGP, Christen Unie en CDA vormen gedrieën het confessionele blok, goed voor 16 zetels. Zij gaan, in strikte of vrijere zin, uit van een Veenendaal dat naar Bijbels voorschrift bestuurd wordt.
Van de overige 8 zetels gaan er 3 naar de politieke reservebank van Lokaal Veenendaal. Zij zijn niet links, niet rechts, niet confessioneel en ook niet niet-confessioneel. Wat zij wel zijn, is iedereen een raadsel - behalve dan dat zij "echt Veens" heten te zijn. Ze kunnen met iedereen samen, maar een ware politieke geestverwant hebben ze niet.
De laatste vijf zetels gaan naar de VVD, de enige rechts-liberale partij, die er qua beginselen alleen voor staat in de Veense raad.
Met nauwelijks meer dan de helft van het aantal zetels van het linkse blok, en nog geen derde van het aantal zetels van het confessionele blok kun je stellen dat de VVD een kleine, geïsoleerde minderheid van de Veense samenleving vertegenwoordigt.

Om die reden heeft de SP ook geadviseerd om tot een confessioneel/linkse combinatie te komen van Christen Unie, PvdA en CDA, aangevuld door Lokaal Veenendaal.