Zure druiven...

5 april 2006

Zure druiven...

Het is natuurlijk zeer jammer voor een partij als ze de kiesdrempel niet halen. Des te nobeler is het, om vervolgens niet op te geven en de politiek te blijven volgen in de hoop bij de volgende raadsverkiezingen wel te slagen.
Vandaar ook mijn respect voor Michel van Meijer (D66) die de verwezenlijking van zijn politieke ambities minstens vier jaar moet uitstellen. Maar... als je de politiek in de gaten houdt, doe het dan wel goed.

Raadsprogramma = collegeprogramma

Vandaag de opvoering van een politiek stukje leeghoofdigheid zitten bijwonen. Om 19:30 uur begon - zonder GroenLinks - het inhoudelijke debat over het - zeer vage - raadsprogramma. Niemand wou er iets over zeggen, behalve de SP; die vonden het allemaal prachtig en hadden zo bij het college kunnen aansluiten. Het is hoe dan ook nu geen raadsprogramma geworden, maar een collegeprogramma. De college-onderhandelingen zijn nu feitelijk afgerond met in ieder geval één resultaat: de politiek staat verder dan ooit van de burger af.

(Bron: website D'66 Veenendaal)

De verslaglegging van Michel Van Meijer klopt voor geen hout. Er is, door de oppositiepartijen, wel degelijk iets gezegd en de SP vindt het allemaal allesbehalve "prachtig". De woorden van Breur zijn LETTERLIJK terug te lezen in het artikel "Onderhandelingen 4" op dit weblog. Als Van Meijer hieruit opmaakt dat de SP het allemaal "prachtig" vindt, en zelfs zomaar kan aanschuiven bij het college, heeft hij dringend een paar lesjes politiek voor beginners nodig.

De grote lijn in het programma kunnen wij volgen, maar we hebben nog steeds geen goed woord over op de wijze waarop deze coalitie tot stand is gekomen, en de wijzigingen in het programma gaan essentieel zijn voor de manier hoe wij hier verder mee omgaan. De SP heeft haar goedkeuring voor dit werkprogramma nog lang niet gegeven en beschouwt zichzelf zeker niet als vijfde collegepartij.

Verwerk je verlies en kom met juiste berichtgeving, òf blijf uit de buurt van de politieke arena. Maar vier je jaloezie niet bot op partijen die constructief willen werken aan een beter Veenendaal.