Duoschool breekt muur af

5 mei 2006

Duoschool breekt muur af

VEENENDAAL - Een bord met hutspot, poffertjes en een nasibal. Alles was mogelijk tijdens de feestelijke lunch, die gegeven werd ter afsluiting van het project De Duoschool.

Ruim een maand geleden ging het project, dat onderdeel is van de Brede School van Stichting De Vaart, met de groepen 5 en 6 van de ??witte? school De Ceder en de ??zwarte? Juliana van Stolbergschool (locatie Sterke Arm) van start. Doel was het onbekende van andere culturen wegnemen om zo de stap om contact te leggen met een ander te vergemakkelijken.

,,Je zag vooraf dat ze niet goed wisten wat ze moesten doen, ze waren bang voor het onbekende, maar spelenderwijs hebben ze hebben ze elkaar leren kennen?, vertellen meester Gerrit en juffouw Alies.

De beide leerkrachten hebben hun groepen zien veranderen van terughoudend voor de eerste ontmoeting naar reikhalzend uitkijken naar de volgende. En sommige ontmoetingen hebben grote indruk gemaakt: ,,De leerlingen van De Ceder horen van opa en oma over hoe het vroeger in Nederland was. Voor mijn leerlingen was die geschiedenis onbekend. Zij vonden het bezoek aan het Kleine Veenlo dan ook heel interessant?, weet meester Gerrit.

Op de andere school maakte een presentatie over Afghanistan, gegeven door een leerling van de Juliana van Stolberg, grote indruk. De collega van juffrouw Alies, juffrouw Tineke, woonde die presentatie bij met haar leerlingen en toen juffrouw Alies twee dagen later weer voor de klas stond, had de groep het er nog over.

Indruk maakte ook een modeshow die gegeven werd door de Juliana van Stolbergschool. De leerlingen droegen daarbij allemaal kleding uit hun ??eigen?? land: ,,Daar zaten wel kleren tussen die ik ook wel zou willen hebben?, bekent de 10-jarige Sanne. Stiekem had ze ook graag een modeshow gelopen, maar vertellen over Amsterdam vond ze ook heel erg leuk: ,,Ik heb verteld over hoe Amsterdam is ontstaan, dat het de hoofdstuk van Nederland is en over de gevels.? En daarmee verbaasde zij weer de 9-jarige Sarah: ,,Ik heb dingen gehoord die ik helemaal niets wist!? De beide meiden hebben veel geleerd tijdens het project: ,,Het was allemaal heel erg leuk en ik weet nu dat Turkse mensen anders dansen dat Nederlandse mensen?, lacht Sarah.

Het doel om contact te leggen tussen verschillende culturen blijkt ook te zijn gelukt als Sanne en Sarah vertellen dat er volop e-mailadressen zijn uitgewisseld en ze regelmatig leerlingen van de andere school spreken via het internet: ,,Dan hebben we het over wat we op school hebben gedaan en dat we buiten gespeeld hebben?, vertelt Sarah. ,,En over wat de hobby??s zijn, en of ze broertjes en zusjes hebben. Eigenlijk over van alles?, vult Sanne aan.

De leraren zijn ook blij verrast dat de groepen het zo opgepikt hebben en hopen dat het ook effect zal houden: ,,Mijn hoop is dat de groep nu meer respect voor elkaar zal tonen?, meent meester Gerrit, die daar in gesteund wordt door juffrouw Alies: ,,Op deze manier breek je een muur af. Je haalt de onzekerheid over een andere cultuur weg.?

• Door: Henriët Vink
  • Uit: Veenendaalse Krant