Opening Skatebaan

29 mei 2006

Opening Skatebaan

Afgelopen zaterdag was de offficiële uitnodiging van de skatebaan. Het resultaat van een zware politieke strijd waarbij de Veense Jongerenraad en de skatende jongeren van Veenendaal zij aan zij optrokken om hun stukje Veenendaal te claimen.

Op een steenworp afstand van de skatebaan was voor de gelegenheid een partytent neergezet waar er een hapje en een drankje te krijgen was. In die tent hadden skaters, de Jongerenraad en wethouder Pilon (Lokaal Veenendaal)het heel gezellig met elkaar. Grappen vlogen over en weer, bijvoorbeeld dat Pilon ook een landelijke politieke partij moest oprichten: Lokaal Nederland.

Overigens was de politiek zeer slecht vertegenwoordigd. Met uitzondering van de Wethouder - die er toch moest zijn om de skatebaan te openen - was alleen Jan Breur (SP) aanwezig. In zijn Jongerenraadsperiode had Breur nog een donderpreek voor de gemeenteraad gehouden om die skatebaan er te krijgen, dus betekende het veel voor hem om erbij te kunnen zijn.

Toen de fotograaf van de Rijnpost was gearriveerd, was het tijd om richting de baan te gaan. Na een tweetal geïmproviseerde toespraken van de wethouder en Jongerenraad-voorzitter Dylan Lochtenberg (VVD), was de skatebaan officieel open voor gebruik, hoewel hij officieus al wat langer open was.

Het was regenachtig, en met name Jongerenraadslid Daniël van Binsbergen (ChristenUnie) heeft dat geweten, omdat hij over plassen heen gedragen moest worden om zijn dure Van Bommel-schoenen niet vies te laten worden.
Ook de skaters merkten veel van de regen. Door al die nattigheid was de baan glad, wat ervoor zorgde dat er regelmatig een skater onderuit ging - met veel opspattend water.

Na de officiële opening waren er skatewedstrijdjes en werden er goodies uitgedeeld. Al met al was het een klein maar gezellig feestje, en dat was welverdiend.