Beter loonbod politie in zicht

28 februari 2008

Beter loonbod politie in zicht

DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) rugdekking gegeven om de politie tegemoet te komen in het slepende cao-conflict. De minister houdt desondanks vol dat zij eerder deze maand haar definitieve loonbod op tafel heeft gelegd.

De oppositiepartijen hebben Ter Horst gisteren tijdens een spoeddebat over de politie-cao vrijwel zonder uitzondering opgeroepen om een beter loonbod op tafel te leggen. Ook de coalitiepartij PvdA bood de minister ruimte om te manoeuvreren. ,,Ze krijgt alle ruimte om datgene te doen wat mogelijk is en binnen haar bereik ligt'', zei PvdA-Kamerlid Attje Kuiken. ,,Ik hoop dat er op korte termijn een akkoord komt dat iedereen tevreden stemt.''

De vakbonden liggen al sinds december met de minister van Binnenlandse Zaken in de clinch over een nieuwe cao. Doekle Terpstra wist als bemiddelaar in het conflict te bereiken dat de vakbonden het cao-bod neutraal zouden voorleggen aan hun achterban. Twee bonden hebben dat voorstel inmiddels afgewezen en een kleine bond gaat onder voorwaarden akkoord. De leden van de grote politiebond NPB moeten nog een oordeel vellen.

De oppositiepartijen SP, PVV en het Kamerlid Rita Verdonk hebben de minister gevraagd verder te gaan dan de ruim 10 procent extra die ze nu biedt in een periode van drie jaar. De drie partijen willen dat politieagenten er minimaal 200 euro netto per maand op vooruitgaan.

SP'er Ronald van Raak stelde voor die loonsverhoging te betalen door een voorgenomen salarisverhoging voor ministers, Kamerleden, en leden van de Provinciale Staten en gemeenteraden af te blazen. Dat zou enkele tientallen miljoenen opleveren. Een mooi geste, aldus Van Raak.

De discussie over een nieuwe politie-cao verloopt verwarrend, omdat betrokken partijen technische details daarover verschillend uitleggen. Minister Ter Horst heeft woensdag toegezegd dat ze haar eindbod op korte termijn zal laten doorrekenen door het Centraal Planbureau. Uit de rekenexercitie moet precies blijken wat haar voorstel netto betekent voor politieagenten.

De PVV en de SP verweten Ter Horst dat ze een verkeerde houding aanneemt, waardoor ze het vertrouwen onder politiemensen verliest. Voorzitter Gerrit van de Kamp van de vakbond ACP concludeerde na afloop van het debat dat er in de Tweede Kamer over de volle breedte begrip is voor de salarisachterstand bij de politie. Daarnaast constateerde hij dat het parlement de minister ruimte biedt om met een beter voorstel te komen.

Uit: Nederlands Dagblad, 28-02-2008

Zie de bijdrage van Ronald van Raak op SP-TV HIER