Schriftelijke vragen mbt umts

Schriftelijke vragen mbt umts

Veenendaal, 15 februari 2008

Geacht college,

Onlangs berichtte de Veenendaalse Krant dat omwonenden van het CLV zich zorgen maken over de straling, die veroorzaakt wordt door de UMTS-mast op die school. De SP deelt deze zorgen. Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van UMTS-straling, maar tot op heden bieden de diverse onderzoeken geen uitsluitsel over de mogelijke schadelijkheid van deze straling.

Momenteel zijn er 70 gemeenten in Nederland, die de plaatsing van UMTS-masten in woongebieden hebben opgeschort. Wat de SP betreft is dit een voorbeeld dat opgevolgd mag worden. Zo lang er geen uitsluitsel is over de schadelijkheid van UMTS-straling, wordt er met het toestaan van de masten een gezondheidsrisico voor de burger genomen.

Naar aanleiding hiervan stelt de SP de volgende vragen:

1.Deelt het de college de constatering van de SP dat het toestaan van UMTS-masten in woongebieden een gezondheidsrisico vormt zolang er geen uitsluitsel is over de mogelijkheid van schadelijke effecten?
2.In de nota ?Masten voor mobiele communicatie gemeente Veenendaal 2006? staat vermeld dat de te plaatsen UMTS-masten bij voorkeur buiten de woonwijk geplaatst moeten worden. Op welke wijze is dit sinds 2006 nageleefd?
3.Hoe staat de gemeente tegenover UMTS-masten op scholen?
4.Is de het college bereid om, in navolging van 70 andere Nederlandse gemeentes een UMTS-stop te hanteren in afwachting van uitsluitsel over schadelijkheid?
5.Indien het college hiertoe bereid is, is het college dan ook bereid tot maatregelen om reeds geplaatste UMTS-masten te verwijderen uit woongebieden?

Bij voorbaat danken wij u voor uw spoedige, doch zorgvuldige beantwoording.

Met vriendelijke groet,

Jan Breur
Fractievoorzitter SP

Omdat er reeds een disussie loopt over UMTS, zijn er hier geen reacties mogelijk. De lopende discussie over UMTS, waar wel gereageerd kan woren, vind je HIER