Andere Overheid

23 april 2008

Andere Overheid

Lees hier de speech die ik vanavond houd over de 'Andere Overheid'

Voorzitter,

Vanavond hebben we het over de 'Andere Overheid'. De gemeentelijke diensten zouden makkelijker bereikbaar moeten zijn voor de burger. Op zich geen nieuw fenomeen; in het verleden is er in Nederland vaak geprobeerd om de diensten van de overheid meer laagdrempelig te maken voor de burger. Vaak vonden de voorbereidingen daartoe achter de schermen plaats, waardoor de burger niet merkte dat er wat gebeurde. De roep om verandering bleef aan. Nog meer veranderingen werden in de pijplijn gegooid. Zo werd er doorgeschoten; het eindresultaat was onherkenbaar. De burger bleef het te ingewikkeld vinden, bleef ontevreden. En na een paar jaar moest weer alles op de schop.

Om die reden heb ik aangegeven dat zichtwerk erg belangrijk is. Als de burger ziet en merkt dat er wat verandert, weet hij dat er niet stilgezeten wordt. Het klinkt heel simpel, maar het is wel erg belangrijk. Daarom is mijn fractie ook blij dat hier aandacht aan wordt besteed. Uiteindelijk gaat het om de burger, die wil trouwen, z'n paspoort wil ophalen of die een onderneming heeft in onze gemeente. In de evaluaties van dit programma is het dan ook van zeer groot belang. Wellicht dat de ervaring van de burger gemeten kan worden met evaluatiekaartjes die je ook in hotels vindt. Wat vond u van zus, wat vond u van zo, heeft u nog verdere suggesties?

Wat er over de Andere Overheid op papier staat, ziet er aardig uit. Natuurlijk kan er een boel worden aangescherpt, waar mijn fractie van harte voor open staat. Maar veel meer dan van het papier, hangt het slagen van de 'Andere Overheid' af van de mensen die het moeten doen. Zijn die voldoende gemotiveerd? Hebben ze voldoende plezier en vertrouwen in de nieuwe manier van werken? Dat is van belang! En ook hier moet op worden geevalueerd. En daarom is de samenhang met de organisatieontwikkeling ook zo belangrijk. De wethouder heeft in de commissie al aangegeven dat hij alles op alles zet om ook die tot een succes te brengen. De vraag die hij echter niet beantwoord heeft, en die ik als beslissingenmaker toch nodig heb is het zogenaamde worst-case scenario. Wat gebeurt er als de organisatieontwikkelingen uitlopen op een flop, als de organisatieontwikkelingen geen doorgang kunnen vinden? Ik ga er niet vanuit dat zulks gebeurt, maar ik moet er toch wel rekening mee houden.

Tot slot nog enkele woorden over de internetuitzendingen van de raadsvergadering. Mijn fractie is hier voorstander van, omdat de burger hiermee beter bij de politiek betrokken kan worden. Als voorbeeld noem ik nu mijn opa, die als het hem gegund is, dit jaar 90 wordt. Hij is erg geinteresseerd in wat er zich hier afspeelt, maar zijn gezondheid staat hem niet toe om raadsvergaderingen bij te wonen. Internetuitzendingen zouden voor hem, en vele anderen in eenzelfde situatie soelaas kunnen bieden. Of wat te denken van iemand die tot vrij laat werkt? Die bij thuiskomst geen puf heeft om nog naar het gemeentehuis te gaan en het geleuter van zichzelf interessant makende raadsleden te luisteren. Op een ander tijdstip, als hij niet vermoeid is van zijn werk, zou hij het erg interessant kunnen vinden. Of scholieren, die al surfend toevallig op een raadsvergadering stuiten, en door een gloedvol betoog van bijvoorbeeld Jan Vermeer, begeesterd raken voor de gemeentepolitiek. Om al die redenen moeten wij de uitzendingen een kans geven. Een kans; niets meer, niets minder. Als het geen rendement oplevert - en dan heb ik het niet over geld, maar over bereik van de burgers - trekken we even makkelijk de stekker eruit. Daarom is ook een goede evaluatie van dit project belangrijk. Maar geef het wel een kans.

Dank u wel.