h

Arme geeft meer weg dan rijke

18 april 2008

Arme geeft meer weg dan rijke

AMSTERDAM - Arme mensen zijn relatief vrijgeviger dan rijke mensen. Goede doelen doen er daarom verstandig aan inzicht te geven in hoe weinig rijke mensen eigenlijk geven. Dat concludeert Pamala Wiepking in een sociologische studie naar geefgedrag, waarop ze maandag promoveert aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Uit het onderzoek blijkt dat rijke mensen in absolute bedragen wel meer geld aan goede doelen geven dan armere mensen. Maar het percentage van hun inkomen dat ze weggeven, is veel lager.

Bij mensen die minder dan 8000 euro per jaar verdienen, gaat gemiddeld 2,45 procent van het inkomen naar seculiere doelen en 1,71 procent naar religieuze doelen. In de hoogste inkomensgroep - meer dan 48.000 euro per jaar - is dat 0,87 en 0,77 procent.

Dat komt doordat mensen in absolute bedragen denken over het geven, meent Wiepking. Er geldt een geefstandaard in bepaalde situaties. Komt er bijvoorbeeld een collectebus aan de deur, dan gooien veel mensen daar pakweg twee euro in. De hoogte van het inkomen heeft daar wel enige invloed op, maar niet veel, legt Wiepking uit.

Het zou daarom volgens de promovenda nuttig zijn als goede doelen proberen te laten zien hoe weinig rijken eigenlijk geven, vergeleken met arme mensen. ,,Als de instellingen die boodschap op een positieve manier weten te brengen, kan dat het geefgedrag van rijke mensen stimuleren.''

Gelovigen
Religieuze mensen, met name protestantse christenen, geven aanzienlijk meer geld weg dan niet-religieuze mensen, zegt Wiepking.

Maar ook daar geldt dat relatief minder wordt gegeven naarmate het inkomen toeneemt. Ook christenen denken dus meestal niet in percentages van het inkomen bij giften. Wiepking: ,,Ik hoor wel eens dat mensen op basis van de Bijbel spreken over weggeven van tienden, maar in de praktijk doet bijna niemand dat, ook in kerkelijke kringen niet. En laten we eerlijk zijn, tien procent is ook wel heel veel.''

De onderzoekster kwam er ook achter dat gelovigen beter op de hoogte zijn van de mogelijkheid giften af te trekken van de belasting. ,,Dit kan natuurlijk komen doordat deze mensen meer geven. Maar ik kan me ook voorstellen dat vanuit de kerken informatie verschaft wordt over deze mogelijkheden.''

Ook sociale contacten hebben invloed op het geefgedrag. Hoe diverser het sociale netwerk, hoe meer mensen weggeven. Daarvoor zijn drie oorzaken: hun wordt vaker gevraagd geld te geven, ze kunnen zich in andere mensen inleven en ze hebben meer vertrouwen in mensen en in liefdadigheidsorganisaties.

Uit: Nederlands Dagblad, 18 april 2008

U bent hier