Christenjongeren zijn bang voor 'al die moslims'

14 april 2008

Christenjongeren zijn bang voor 'al die moslims'

Noot vooraf: het leeuwendeel van de meningen die in dit artikel geuit worden, komen niet overeen met die van de SP. Het stuk is geplaatstter discussie, waarbij de centrale vraag wat ons betreft moet zijn: wat kunnen we doen om de angst die deze jongeren hebben voor een bepaalde bevolkingsgroep weg tenemen?

Gereformeerde jongeren, dit weekend bijeen, blijken een groot wantrouwen te koestern tegen moslims. "Eigenlijk zijn we al te laat."

"De islam is een vreedzame religie. Wie is het daarmee eens?" Slechts enkele groene briefjes golven in een zee van hoog in de lucht gestoken rode papiertjes. Veel gereformeerde jongeren zijn bang voor 'al die moslims' die hen 'zullen vermoorden als ze aan de macht komen', klonk het dit weekend in de Barneveldse Veluwehal.

Die angst voor de onbekende, gewelddadige moslim nam zaterdagavond onder bijna zevenhonderd gereformeerde jongeren alleen maar toe. Ademloos luisterden ze naar een verhit debat tussen de islam-kritische arabist Hans Jansen, Ayhan Tonca, CDA'er en voormalig voorzitter van het Contactorgaan Moslims en Overheid en SGP-leidsman Bas van der Vlies. "Ik moet steeds maar denken aan de bijbelse tekst dat vreemden het land zullen verteren", zegt een vrouw met donker, krullend haar in de publieksmicrofoon. "Eigenlijk zijn we al te laat. Moskeeen schieten de grond uit, tegen onze cultuur in."

Van der Vlies knikt instemmend. "Toen ik zei dat de film van Wilders prikkelend is en aanzet tot discussie, viel het hele land over me heen. Ik heb nog gelijk gekregen ook. Je wilt niet weten hoeveel mensen in Den Haag, politiek correct als ze zijn, alleen maar kijken naar de gematigde 750.000 moslims."

Tussen de oproepen tot waakzaamheid, omdat moslims uiteindelijk nooit respect zouden hebben voor christenen, en vertogen waarom de Bijbel zoveel beter is dan de Koran, klinkt een enkele opmerking met een andere strekking.

"Dit doet me denken aan discussiesites waar meningen op worden geslingerd zonder goede kennis", zegt een jongen in donkerblauwe polo. "We moeten in dialoog gaan, anders komen we nergens."

"Praten is volgens mij geen oplossing", reageert arabist Jansen. "Het is van het grootste belang dat we wakker blijven, niet naar het gezeur luisteren dat de islam een vreedzame godsdienst is. Dat is niet waar."

"Ik ben hier nu veertig jaar en ken veel moslims die willen dat hun kinderen opgroeien in harmonie", zegt Tonca. "We moeten elkaar juist beter leren kennen." Op zijn vraag wie er moslims kent, gaan hooguit een dertigtal handen de lucht in.

"Wij, als gelovigen, moeten openstaan, ervan uitgaan dat we geloven in een God die erbarmen toont. Als moslims aan de macht zouden komen, zouden we heus niet allemaal ons masker afdoen en ieders hoofd er afhakken."

Door: Karen Zandbergen
Uit: Trouw, 14 april 2008