Helft docenten op islamitische scholen geen moslim

21 april 2008

Helft docenten op islamitische scholen geen moslim

UTRECHT - Van de leerkrachten op islamitische basisscholen is tenminste de helft niet-moslim. Het aantal niet-islamitische leerkrachten daalt wel, omdat steeds meer moslims naar de pabo gaan. Dat blijkt uit een onderzoek van deze krant.

Uit gegevens van de islamitische scholenkoepel ISBO blijkt dat momenteel 40 procent van de directeuren van de veertig basisscholen die bij de ISBO zijn aangesloten, niet-moslim is. Onder de groepsleerkrachten is het aantal moslims en niet-moslims zelfs gelijk verdeeld, schat ISBO-directeur Yassin Hartog.

De hoeveelheid niet-islamitische leerkrachten is de laatste jaren wel gedaald. In 1996 schatte de ISBO het aantal moslimleerkrachten nog op 25 procent. ,,Het wordt wel steeds makkelijker moslimleerkrachten te vinden, doordat steeds meer moslims naar de pabo gaan'', zegt Hartog.

Maar zelfs dan gaat de voorkeur niet altijd uit naar een moslim, zegt Cihan Gerdan, algemeen directeur van vier islamitische basisscholen in de regio Rijnmond. ,,Wij zijn een open school en willen een afspiegeling zijn van de samenleving. We sluiten niemand uit als leerkracht, maar kiezen voor onderwijskwaliteit. Wel is het zo dat bij gelijke geschiktheid een moslim de voorkeur heeft.''

Navraag bij een aantal directeuren van basisscholen bevestigt dat tenminste de helft van de leerkrachten niet-moslim is. ,,Op mijn scholen gaat het inderdaad om ongeveer de helft van de docenten'', zegt Gerdan.

Bij de stichting SIMON, een cluster van negen islamitische basisscholen in Midden- en Oost-Nederland, steeg het aantal niet-islamitische docenten zelfs. In 2003 was 53 procent van het personeel niet-moslim, in 2006 was dat 62 procent.

Bij de stichting El Amal, waaronder vijf islamitische basisscholen in en rond Amsterdam vallen, is dat percentage nog hoger: 72 procent van de leerkrachten is niet-moslim.

Veel christenen
Hoewel de directeuren er geen cijfers van hebben, bevestigen ze dat van de niet-islamitische leerkrachten een aanzienlijk deel een christelijke achtergrond heeft. ISBO-directeur Hartog: ,,Als er geen islamitische leerkracht kan worden aangenomen, genieten mensen van het Boek, dus ook christenen, een lichte voorkeur. Wij verwachten van ons personeel dat ze het algemene gedachtegoed van de islam onderschrijven. In de praktijk blijken de islamitische en christelijke waarden en normen niet ver van elkaar te liggen. En die liggen op hun beurt weer dicht bij universele waarden.''

Van niet-islamitische leerkrachten wordt gevraagd respect te hebben voor de islam en ook daarnaar te handelen, zegt Cihan Gerdan. ,,Dat betekent dat ze meedoen aan het vieren van islamitische feesten. Verder stellen wij kledingregels, maar die wijken niet af van veel christelijke scholen: niet te strak en niet te bloot. Wij verplichten vrouwen bijvoorbeeld niet een hoofddoek te dragen.''

De godsdienstlessen op de islamitische scholen worden in de regel wel door een moslimleerkracht of een moslim van buiten de school gegeven.

Uit: Nederlands Dagblad, 21 april 2008