SCHRIFTELIJKE VRAGEN N.A.V. FIETSPAD RELING

27 september 2008

SCHRIFTELIJKE VRAGEN N.A.V. FIETSPAD RELING

Geacht College,

Aan een bewoner van de Dijkstraat is een ontheffing verleend om per auto over het fietspad aan de Reling te rijden; teneinde zijn onlangs gebouwde garage c.q. hobbyschuur te bereiken. De fractie van de SP wenst het College hierover enkele vragen te stellen en verzoekt om gemotiveerde antwoorden.

Ten aanzien van de veiligheid:
1.Is het College zich ervan bewust dat voornoemd fietspad veelvuldig gebruikt wordt door kinderen?
2.Deelt het College de constatering van de SP dat het toestaan van gemotoriseerd verkeer op fietspaden ernstige inbreuk doet aan de verkeersveiligheid?

Ten aanzien van de gevolgde procedure:
1.Hoe is het mogelijk, dat vanaf de kant van de Dijkstraat, het aangezicht van de Reling wel mag worden aangetast met een garage c.q. hobbyschuur en een oprijdpad dat nota bene aansluit op een fietspad; terwijl de bewoners van de Reling zelf nog geen kleine, houten fietsberging aan die zijde mogen plaatsen?
2.Hoe is het mogelijk, dat er een vergunning voor het creeren van de uitweg is verleend op 11 juni 2007, terwijl, volgens het stempel van de gemeente, de aanvraag pas op 12 juni 2007 in ontvangst is genomen?
3.Deelt het College de constatering van de SP, dat de combinatie van de twee bovenstaande zaken, schijn van corruptie in het ambtenarenapparaat met zich meebrengt?
4.Is het College bereid om de gelopen gang van zaken te onderzoeken, teneinde deze schijn weg te nemen?
5.Is er sprake van onderliggend beleid voor het verlenen van deze specifieke vergunning en ontheffing?

Ten aanzien van de toekomst:
1.Deelt het College het bewustzijn van de SP, dat het toestaan van automobiliteit van een burger op een fietspad, een precedent schept voor de toekomst?
2.Deelt het College de angst van de SP dat dit precedent uiteindelijk zal leiden tot een wildgroei aan automobiliteit en mogelijk ook ander gemotoriseerd rijverkeer op fietspaden?
3.Is het College bereid om de vergeven vergunning en ontheffing terug te nemen en ? indien nodig ? de bewoner van de Dijkstraat aan wie zij zijn vergeven, schadeloos te stellen voor dit ongemak?

De SP benadrukt dat zij de bewoner van de Dijkstraat zijn/haar het genot van een garage c.q. hobbyschuur niet wil ontzeggen. Het is daarom spijtig dat de bewoners van de Reling en de (overige) gebruikers van het fietspad hierdoor, wellicht onbedoeld, benadeeld worden. Temeer omdat wij, na het ter plekke bekijken van de locatie, concluderen dat de voornoemde garage c.q. hobbyschuur aan de voorzijde (Dijkstraatzijde) niet zou hebben misstaan en uit esthetisch oogpunt wellicht preferabel zou zijn. Dit had bij de omwonenden in ieder geval een hoop onrust voorkomen.

Wij vertrouwen erop dat het College onze vragen spoedig en afdoende zal beantwoorden. In afwachting van uw antwoord danken wij u bij voorbaat.

Met vriendelijke groet,

J.P. Breur