SCHRIFTELIJKE VRAGEN N.A.V. KREDIETCRISIS

17 oktober 2008

SCHRIFTELIJKE VRAGEN N.A.V. KREDIETCRISIS

Geacht College,

Na een aantal financiele injecties en garantstellingen lijkt de crisis in de financiele wereld tijdelijk bezworen. Echter, indien er geen grote stappen worden gemaakt op het gebied van regelgeving, toezicht en handhaving, is het goed mogelijk dat de crisis slechts een voorproefje was van wat nog komen gaat.

In dat licht was het dan ook schokkend te vernemen dat verschillende gemeenten en provincies grote bedragen geld hebben staan op banken die tijdens de crisis in moeilijkheden zijn gekomen. Het geld is mogelijk verdampt. Dit nieuws heeft ook de gemoederen van de Veenendaalse bevolking geroerd. Bij de SP komen veel vragen binnen over deze situatie; men wil graag weten of zulks ook het geval is met Veenendaal.

Om deze reden wil de SP-fractie graag de volgende vragen stellen:
1.Heeft de gemeente Veenendaal direct of indirect geld staan op een bank die door de crisis in zwaar weer is geraakt?
2.Zo ja, om welke bedragen gaat het en via welke constructies staat dit geld op desbetreffende banken?
3.Zo ja, bestaat de mogelijkheid om deze bedragen nog terug te trekken teneinde dit geld niet verloren te laten gaan?

Hoewel deze vragen wellicht beantwoord hadden kunnen worden door een telefoontje met de wethouder, is de SP-fractie van mening dat - gezien de onrust die hierover bestaat onder verscheidene Veenendalers - deze vragen in de openbaarheid gesteld dienen te worden. Met beantwoording kan deze onrust worden weggenomen. Wij hopen dan ook op een spoedig antwoord op de vragen, voor zover die van toepassing zijn.

Met vriendelijke groet,

Jan Breur
Fractievoorzitter SP

Dezelfde dag als dat deze vragen zijn ingediend, is er toevallig vanuit het College een brief uitgegaan dat al het Veenendaalse geld veilig is. Mijn vragen en de boodschap van het College kruisten elkaar, dus. Ik heb het College laten weten dat de vragen wat mij betreft zijn beantwoord.