Waarom Vogelaar moest wijken

18 november 2008

Waarom Vogelaar moest wijken

Rouwig ben ik niet om het vertrek van Vogelaar. De SP was nu eenmaal niet gecharmeerd van haar beleid. Maar over de wijze waarop zij moest vertrekken ben ik evnmin gecharmeerd.

Je kunt er niet omheen dat Vogelaar het slecht deed. Wijken die niet tot haar beminde 40 behoorden, bleven dankzij haar in de kou staan. Wijken die er wel toe behoorden dienden voornamelijk voor haar eigen PR. Onvoldoende middelen geven, en de successen in de wijk als de hare claimen - al stonden ze los van haar beleid! En dan is er nog het debacle met de SS Rotterdam. Nee, Vogelaar was duidelijk niet de juiste persoon op de juiste plaats.

Veel lokale PvdA-bestuurders waren haar dan ook liever kwijt dan rijk. Maar het tijdstip dat ze weg werd gebonjourd is zeer opmerkelijk.

Wouter Bos had, als Minister van Financieen een lucratieve rol als crisismanager in de kredietpuinhopen. Hij redde banken, deed kapitaalinjecties en gaf spaargaranties. Dat deed hij netjes, maar ik heb niet de indruk dat een Minister van Financieen van een andere partij het erg anders had gedaan. Desalniettemin leverde zijn rol hem, in de peilingen, een comfortabele zetelwinst op.

Die winst stond op het punt te verdwijnen. Deels is dit de schuld van diezelfde Wouter Bos. Hij had immers niet de provinciale en lokale overheden binnenboord weten te houden in de IceSave-processen.

Ook scheidend staatssecretaris Aboutaleb maakte het er niet beter op. Door het uitgeven van overheidsgeld te bestempelen als een 'spectaculaire PvdA-actie' zette hij zijn partij neer als onbetrouwbaar.

Kortom; de eerste scheurtjes begonnen zich voor te doen in de versgepleisterde PvdA. De eerste tekenen van het gebruikelijke verlies kwamen voorzichtig terug. Tijd voor Bos om actie te ondernemen.

Samen met zijn partners in crime, partijvoorzitster Lianne Ploumen en fractievoorzitster Marjet Hamer hief hij in het geheim zijn glas op de 'redding van de PvdA'.

Die redding behelsde een offer. Iemand die toch al impopulair was. Waar ze al anderhalf jaar van af wilden. Iemand die voor haar werk op de Antillen zat, zodat je haar makkelijk achter haar rug een dolkstoot zou kunnen toebrengen.

Terwijl Ella Vogelaar nietsvermoedend haar werk deed op de Antillen, werd Eberhard van der Laan al ingewerkt. Bij terugkomst hoefde Vogelaar alleen nog maar weggetrapt te worden, en Van der Laan stond al tetrappelen bij hare Majesteit.

Het valt me nog van ze mee dat ze Vogelaar persoonlijk hebben ontslagen. Voor hetzelfde geld kwam ze op kantoor om erachter te komen dat haar sleutel niet meer paste. Of moest ze het uit de media vernemen.

Zorgvuldig, noemt Bos het. De moord op Kennedy was ook zorgvuldig voorbereid...

Van der Laan kan het bij mij al niet goed doen. Hem het voordeel van de twijfel geven, zou mij een ongeloofwaardig hoog karma-krediet opleveren.

Hij heeft zijn naam al niet mee. De associatie met zijn naamgenoten Lousewies en Medy van der Laan van D'66 alleen al bezorgen mij koude rillingen. En zijn voornaam, het Duitse 'Eberhard' maakt het er niet beter op. Maar die zaken vallen in het niet bij de wijze waarop hij is ingevlogen op Vogelaar's oude nest.

Een man van eer en fatsoen had simpelweg geweigerd om mee te doen aan het gekonkel. Hij had moeten zeggen: "Jullie hebben voor Vogelaar gekozen, blijf daarbij." Hij had moeten zeggen: "Ik vertik het om met jullie spelletjes mee te doen." Hij had moeten zeggen: "Ik naai m'n partijgenoten niet, en wee je gebeente als jullie dit wel doen."

Maar hij deed niets van dit alles. Hij is een 'bruggenbouwer'. Zijn ambities komen overeen met die van dit kabinet. En nu weten we allemaal wat dat betekent.

De prutser is ingerolen voor de aasgier. Of we daar blij mee moeten zijn...

Impopulaire PvdA'ers raad ik in ieder geval aan om heel goed op te letten of ze niet genaaid worden. Want waarschijnlijk staat er al een leger aan opvolgers te trappelen...