h

Minder auto's

15 december 2008

Minder auto's

De kredietcrisis blijkt een goede kant te hebben. Behalve dan, dat dit een uitgelezen kans is om ons economische stelsel eens tegen het licht te houden - een kans die te weinig benut wordt. Nee, de kredietcrisis heeft nog een positief effect: minder files.

Files bestaan al langer dan dat er auto's bestaan, maar... sinds de komst van de automobiel heeft ook de file een vlucht genomen. Of... vlucht..? Het heeft meer weg van dikke klonterpap in een smalle trechter. Vandaar dat er ook al sinds jaar en dag geprobeerd wordt om het fileprobleem op te lossen.

Echter, alle oplossingen die gelanceerd worden, vinden tegenwerking. Of het nu goede ideeen zijn (carpoolstrook) of slechte ideeen (rekeningrijden)... De Bovag en haar vriendjes van de autolobby staan, hand in hand met De Telegraaf klaar om het plan tot mislukken te doemen.

De enige oplossing die acceptabel lijkt, is het aanleggen van meer wegen. Alhoewel... oplossing? Hoelang is een verbrede of nieuw aangelegde weg een oplossing? Een paar dagen? Een paar minuten? We weten allemaal dat een nieuwe weg toch wel onherroepelijk dichtslibt en het zijn alleen maar volslagen idioten die voor het aanleggen van meer asfalt pleiten.

Door de kredietcrisis en bijbehorende recessie is er echter een nieuwe situatie ontstaan. Fabrieken produceren minder, waardoor transporteurs minder orders krijgen. Dat is een kwalijke zaak als je in zo'n fabriek of voor zo'n transportbedrijf werkt. Laten we deze situatie dus vooral niet presenteren als goed nieuws.

Maar dat dit tot gevolg heeft dat er minder verkeer op de weg zit... dat is positief. Het milieu wordt minder vervuild doordat er minder vervuilende voertuigen zijn. En de overgebleven vervuilende voertuigen vervuilen minder, omdat ze niet vast komen te staan: er zijn minder files.

Kortom: de oplossing van het fileprobleem zit niet in meer wegen, maar in minder auto's. Met andere woorden: willen we het fileprobleem oplossen, dan moeten we goede alternatieven voor automobiliteit bieden. Het openbaar vervoer moet gewoon tip-top in orde zijn, en betaalbaar, en in publieke handen, en er moet flink in geinvesteerd worden.

Einstein zei al: het oplossen van het probleem vergt een andere denkwijze dan de denkwijze die je naar het probleem toe heeft geleid. De files in haar tegenwoordige vorm en omvang zijn het gevolg van ongebreidelde wegenbouw. Gebruik dus geen asfalt, maar je verstand!

U bent hier