Renswou

19 december 2008

Renswou

Lees hier de speech die ik hield in de gemeenteraad m.b.t. het herindelingsontwerp 'Renswoude'.

Voorzitter,

In tegenstelling tot het kwaadaardige plan waarin Renswoude wordt opgeslokt in een nieuw te vormen 'RSW'-gemeente, kiest Renswoude ervoor om soeverein te blijven en een 'stedenband' aan te gaan met Veenendaal. Een wijs besluit, dat gerespecteerd dient te worden. Voor de meerderheid in de Provinciale Staten van zowel Utrecht als Gelderland is het al te laat. De dwazen aldaar prefereren een grote gemeente, met de bestuurlijke chaos van een herindeling, boven het respecteren van de wil van een gemeenschap. Hopelijk keren ze nog op hun schreden terug, en hopenlijk hebben de Eerste en Tweede Kamer der Staten Generaal meer wijsheid en meer gevoel voor rechtvaardigheid.

Voorzitter, ik gebruik zware woorden. En dat is niet voor niets. Renswoude heeft de nobele moed om zich blijvend te verzetten tegen een gedwongen, ongewenste, gemeentelijke herindeling. Dat verdient ons respect en onze steun. Het is mijn fractie daarom een genoegen te mogen vernemen dat het College zich ronduit en zonder meel in de mond uitspreekt voor de samenwerking in zelfstandigheid en tegen het gedrocht van een herindeling.

Wij scharen ons, terecht, aan de zijde van Renswou. Dat schept morele verplichtingen. Als bondgenoot mogen wij ons niet bezondigen aan landjepik. Het college heeft aangegeven dit standpunt met mijn fractie te delen. De samenwerking dient te allen tijde te berusten op gelijkwaardigheid en zelfstandigheid. De een heeft niets te zeggen over de ander.

Dat Rhenen in het raadsvoorstel ook genoemd wordt, is merkwaardig en logisch tegelijk. Logisch, omdat er al veel samen wordt gewerkt tussen Veenendaal, Renswoude en Rhenen. Merkwaardig, omdat Veenendaal desgevraagd een uitspraak doet over Renswou, maar ook ongevraagd over Rhenen. In onze steun aan een onafhankelijk Renswou siert het ons niet Rhenen te knechten. Uitgangspunt dient samenwerking in soevereiniteit te zijn. Graag hoor ik dit bevestigd vanuit het College. Ook wil mijn fractie een toelichting op de vermelding van Rhenen in dit stuk.

Het moge overigens duidelijk zijn dat wij Rhenen niet willen uitsluiten van wat voor samenwerking dan ook. Het gaat ons erom dat er niet van alles over het hoofd van die gemeente geroepen wordt. Dit willen wij immers ook niet bij Renswou en zeker niet bij onszelf.

Een fusie tussen de soeverein samenwerkende gemeentes wordt op lange termijn niet ondenkbaar geacht. Wat mijn fractie betreft zal dit, als dat maar enigszins mogelijk is, ten allen tijde worden voorkomen. Los van de bestuurlijke chaos die dit zal opleveren; hiervoor heb ik al ettelijke malen gewaarschuwd; hebben 't Veen, Renswou en Rhenen elk sterk hun eigen identiteit. Samen sterk, maar niet als eenheidsworst!

Voorzitter, ik rond af. De gedwongen herindeling van Renswoude is om vier redenen een slecht idee; democratisch, organisatorisch, financieel en sociologisch - zo heb ik eens eerder betoogd. Wie preciezer wil weten wat ik daarmee bedoeld heb, moet maar eens een kijkje op onze website, veenendaal.sp.nl kijken. Waar het op neer komt, is dit: Mijn fractie is blij dat de wens van Renswou gerespecteerd wordt door - in ieder geval - het college. Het doet mij deugd dit voorstel te kunnen steunen. Bedankt.