SCHRIFTELIJKE VRAGEN M.B.T. BIOSCOOP

28 februari 2009

SCHRIFTELIJKE VRAGEN M.B.T. BIOSCOOP

Edelachtbaar College,

Uit de media of middels onze publieksvoorlichting op 7 februari jongstleden, heeft u kunnen vernemen dat de SP van mening is dat een bioscoop thuishoort in het culturele aanbod van Veenendaal. Uit de gesprekken op 7 februari bleek eens te meer hoe groot de behoefte aan een filmzaal is onder Veenendalers. Met name voor mensen op leeftijd en mensen met een beperking is het erg moeilijk om naar Ede te gaan voor de film. Beschikbaarheid en gebruik van de auto is niet voor iedereen weggelegd en ook het openbaar vervoer is niet altijd een reële optie.

De gesprekken die het College heeft gehad met potentiële exploitanten voor een Veense bioscoop, zijn uitgelopen op niets. Van een oud-medewerker van een bioscoop heeft mijn fractie mogen horen hoe moeilijk het is om een bioscoop succesvol te exploiteren. De SP onderschat dit niet. We willen het College dan ook niet bekritiseren op het niet binnen weten te halen van een exploitant. Wel willen we graag het nodige inzicht in de gehouden gesprekken. Ook willen we meedenken over mogelijkheden om in de toekomst alsnog een bioscoop in Veenendaal binnen te halen.

1.Deelt het College de mening van de SP dat een bioscoop thuishoort in Veenendaal? Zo ja; wil het College dit ook uitdragen en moedigt het College anderen aan om dit uit te dragen?
2.Is er in de gesprekken aandacht geweest over verschillende profileringen van verschillende bioscopen, zoals bijvoorbeeld wordt gesuggereerd in ons pamflet? Zo ja; wat zijn hiervan de uitkomsten? Zo nee; waarom niet, en is het College bereid om dit in eventuele volgende gesprekken wel ter sprake te brengen?
3.Deelt het College de mening van de SP dat het Kees Stipplein de aangewezen plaats is voor een bioscoop, gezien de investeringen die gedaan worden om cultuur hier te concentreren?
4.Hoe staat het College tegenover het idee van een multifunctionele zaal die geschikt is voor vergaderingen en culturele activiteiten, die met slechts een paar kleine aanpassingen op termijn kan worden vervangen met of gecombineerd door een bioscoop? Is het College bereid deze mogelijkheid te onderzoeken en de uitkomsten te delen met de Gemeenteraad?

Hopend op een spoedig antwoord,

Met vriendelijke groet,

Jan Breur