SCHRIFTELIJKE VRAGEN N.A.V. ECONOMISCHE CRISIS

28 februari 2009

SCHRIFTELIJKE VRAGEN N.A.V. ECONOMISCHE CRISIS

Edelachtbaar College,

Op 24 november 2008 vond in Theater de Lampegiet het Veenendaalse ??business event?? plaats. Het was hier dat de wethouder van Economische Zaken desgevraagd op het podium meldde dat de economische crisis ongemerkt aan Veenendaal voorbij zou trekken. Dat dit een even dom als arrogant statement is, mag blijken uit het feit dat er voor 547 werknemers, verdeeld over drie Veense bedrijven, werktijdverkorting is aangevraagd. Voor twee bedrijven is er faillissement aangevraagd. Het aantal mensen zonder werk, dat zich bij het UWV meldt, is 30% meer dan de prognose. En dit alles in de eerste maand van het jaar.

De SP wil dan ook graag antwoord op de volgende vragen:

M.B.T. de uitspraak van de wethouder

1.Vertolkte de wethouder met zijn uitspraak dat de crisis aan Veenendaal voorbij zou trekken het standpunt van het College?
2.Dat het College thans niet (meer) achter de uitspraak kan staan, moge duidelijk zijn. Meende de wethouder destijds wél echt dat hij geloofde dat de crisis ongemerkt voorbij zou trekken? Zo nee; waarom is het statement dan toch gemaakt?
3.Is er nadien binnen het College nog gesproken over deze uitspraak? Zo ja; wat was hiervan de uitkomst? Zo nee; waarom niet?
4.Acht het College zich als geheel, en in de persoon van de wethouder, voldoende capabel op het gebied van economie? Zo ja, hoe verdedigt het College dit in het licht van de gewraakte uitspraak?

M.B.T. de economische crisis

1.Wat zijn de verwachtingen van het College over het verdere verloop van de crisis in onze regio en uiteraard voor Veenendaal in het bijzonder?
2.Wat zijn de mogelijkheden en waartoe is het College bereid teneinde de schade van de crisis voor Veenendaal zoveel mogelijk te beperken?

Hopend op een spoedig antwoord,

Met vriendelijke groet,

Jan Breur