Beschavingscrisis

29 juni 2009

Beschavingscrisis

De wereld verkeert in crisis. Meerdere zelfs: economische crisis, klimaatcrisis, voedselcrisis, energiecrisis en verscheidene epidemieen. Landelijk kennen we nog een zorg- en een onderwijscrisis. En in Veenendaal kennen we ook nog de ruimtecrisis.

Feitelijk zijn de crises stuk voor stuk symptomen van een grote crisis die ze allemaal omvat: de beschavingscrisis. Wereldwijd is er geen oog meer voor de lange termijn geweest. Gevoel voor moraal lijkt te zijn verdwenen. Waardevolle zaken zijn jarenlang kapotbezuinigd. Hebzuchtige bazen hebben banken en bedrijven van binnenuit opgeblazen. Alles en iedereen is zo erg opgejaagd, dat de boel ?? de economie ?? is geploft.

Het systeem is decadent; geperverteerd en gecorrumpeerd. Dit moet anders, maar de zelfverrijkende elite doet er alles aan om het zieke systeem overeind te houden. Balkenende heeft zich opgeworpen als beschermer van het systeem: hij beweert dat het instorten van de economie het gevolg is van de hebzucht van enkelen. Maar als er zoveel misgaat, kan er geen sprake zijn van enkelen. Het systeem heeft de hebzucht en de waanzin gevoed.

Een nieuw beschavingsoffensief is hard nodig. We moeten weer normaal doen met z??n allen. Of je nu tot de zelfverrijkende hoge heren behoort, of tot de jongeren, hier in Veenendaal, die op vrijdagavond in het centrum voorbijgangers provoceren en treiteren. Denk ook eens aan een ander en loop niet te zieken!

Ook de politiek moet een bijdrage doen in de beschavingsslag. In deze tijd is het heel redelijk om even te wachten met de geplande loonsverhoging voor gemeenteraadsleden op. En ook het systeem van fractiebudgetten mag eens onder de loep worden genomen.

We moeten weer gaan denken aan later. Aan elkaar. Een samenleving met oog voor mens en natuur. Een samenleving waar respect heerst in plaats van hebzucht. We moeten een einde maken aan de beschavingscrisis.

Deze tekst verschijnt a.s. woensdag op de gemeentepagina in de Veenendaalse Krant.