hypocriet

3 februari 2010

hypocriet

Tsja, hoe moeilijk de VVD het ook heeft door hun 'personele kwestie', het zou hypocriet zijn om die partij daarom nu te sparen op het inhoudelijke front. Ik neem aan dat ze dat ook niet zouden willen.

En dat is maar goed ook, want inhoudelijk heb ik nog wel het nodige over ze te melden. En niet dat ze 'asociaal' zijn, want dat weten we nu allemaal wel. Ik wil er graag op wijzen dat onze liberale 'vrindjes' inconsistent zijn in hun verhaal. En ja, ik durf hier zelfs het woord 'hypocriet' in de mond te nemen.

De VVD is een van de partijen die er graag op wijst dat Wouter Bos draait (met z'n kont), maar kent de VVD haar eigen gedraai wel?

In hun verkiezingsfolder wordt de 'ontbinding' van de samenleving aangehaald. Het allereerste voorbeeld, de allereerste zin in dat artikel is dat de kerk steeds minder bezocht wordt.

De partij die de solidariteit uit de samenleving heeft geslagen beklaagt zich nu over het gebrek aan gemeenschapszin. De ontkerkelijking wordt hier geponeerd als een probleem...

Dat is vreemd. De VVD zou juist dit moeten aangrijpen als overwinning. Jarenlang hebben zij tegen de Kerk en het geloof gestreden. Inge Walta nam het Bijzonder Onderwijs op de hak. Wim van Maanen vond dat de Pnielkerk maar een discotheek moest worden. De moraal: kerk slecht.

En nu is het ineens een probleem dat de kerken leeglopen?
Zoals de wind waait...

En dan is daar het kamerlid Fred Teeven, die een bezoekje brengt aan Residence Rhenen. De oud-fractievoorzitter van Leefbaar Nederland (daar begint het draaien al...) zei dat er geinvesteerd moet worden in de politie.

Nu ben ik het daarmee van harte eens, maar hoe geloofwaardig is dat uit de mond van een VVD'er? Was het niet VVD-minister Johan Remkes die de politie zodanig uitkneep dat de agenten gingen staken? Let wel: staken! Dat doen agenten niet omdat ze het zo goed hebben. Agenten zijn gezagsgetrouwe mensen en het was voor mij een joekel van een verrassing dat stakingen tot het arsenaal van de politie behoorden.

Nu de VVD, verbannen naar de oppositie, geen minister meer heeft voor de politie, werpen ze zich ineens op als hoeders van de veiligheid. En natuurlijk ben ik blij dat er ook vanuit de liberale hoek kritiek is op het beleid van de wandelende ramp, PvdA-minister Ter Horst. Maar laten we niet doen alsof de VVD zo goed is voor de politie.

De VVD zou blij moeten zijn met de ontkerkelijking.Trots zijn op de staat van de politie. In plaats daarvan worden de ontkerkelijking en de staat van de politie voor de verkiezingen benoemd als een probleem.

Tsja, dat is
HYPOCRIET