Jij, ik, wij... SP

23 februari 2010

Jij, ik, wij... SP

Veenendaal is volgebouwd, nagenoeg tot aan de gemeentegrenzen. Toch wil een meerderheid in de gemeenteraad doorbouwen en mensen blijven aantrekken. Dat zou goed zijn voor Veenendaal. De SP ziet het hoe het is: meer drukte op de toch al krappe woningmarkt. Meer drukte in het verkeer. Meer druk op de oude gebouwen die plaats moeten maken voor nieuwbouw. Meer druk op de natuur rondom ons. Meer fijnstof en meer CO2. Daarom kiest de SP ervoor om de grenzen aan de groei te respecteren. Volgebouwd is volgebouwd.

Door verschillende partijen is het cameratoezicht in het centrum uitgeroepen tot een succes. Er wordt al geopperd om het op meer plaatsen toe te passen. De evaluatie van cameratoezicht is er nog helemaal niet, terwijl de gemeenteraad daar wel om gevraagd heeft. Waarom om een evaluatie vragen, om al van alles te besluiten voordat deze binnen is? Dan neem je jezelf toch niet serieus? Voor de SP zijn veiligheid en leefbaarheid wel degelijk serieuze zaken. Toezicht en handhaving van de politie moeten op orde zijn, problematiek rond alcohol en drugs moet worden aangepakt, jongeren moeten hun eigen volwaardige plaats in de samenleving hebben. Uitbreiding van cameratoezicht of niet ? die beslissing moet met het verstand worden genomen: op basis van de evaluatie waar we zelf om gevraagd hebben.

Aanbesteding in de thuiszorg heeft tot rampen geleid. Er zijn thuiszorgcowboys die zichzelf aanbieden voor een onrealistisch lage prijs. Als ze dan niet kunnen leveren gaat dat ten koste van het personeel en/of de kwaliteit van de zorg. In het ergste geval gaat zo?n organisatie failliet. Mensen die deze zorg nodig hebben worden hiervan de dupe. Dankzij een initiatiefwet van de SP, die is aangenomen in de Tweede Kamer, hoeft thuiszorg niet meer verplicht te worden aangekocht via aanbesteding. Wat de SP betreft, zal ook in Veenendaal niet meer worden aanbesteed op de thuiszorg.

We hebben een duur, maar prachtig vernieuwd zwembad met allerlei toeters en bellen. Toch wordt het oude zwembad node gemist, vooral in de zomer. Vroeger hadden we een aardig buitenbad, en werd het binnenbad overdekt door een schuifdak, waardoor het ook getransformeerd kon worden tot buitenbad. De hoeveelheid buitenwater die het zwembad nu heeft is nihil. Er moet een fatsoenlijk buitenbad komen. Door de crisis zal dat niet vandaag of morgen kunnen, maar wat de SP betreft wordt er een ?spaarpotje? aangelegd zodat we in de toekomst weer buiten kunnen zwemmen.

Zomaar een aantal zaken die belangrijk zijn voor de SP. Waar we voor u en met u mee aan de slag willen gaan. Zowel in de gemeenteraad als in uw eigen buurt. Want de samenleving zit niet alleen in een vergaderzaal. De samenleving, dat bent u. Dat ben jij, dat ben ik, dat zijn wij.

Stem daarom 3 maart op de partij waar u op 4 maart ook nog wat aan heeft: de SP!

Deze tekst verschijnt morgen op de gemeentepagina's in de Veenendaalse Krant.