Schriftelijke vragen van de SP over de WSW raad

10 maart 2010

Schriftelijke vragen van de SP over de WSW raad

Datum: 4 maart ?10

Betreft: mogelijkheden optimaal functioneren WSW raad

Geacht college,

In het verleden hebben wij tijdens de commissie Werk vragen gesteld over installatie en functioneren van de WSW raad. Wij zijn hierover door u destijds ge?nformeerd. Naar aanleiding van onze eigen observatie, geluiden uit het veld en dergelijke, hebben wij toch nog enkele vragen, die zich opsplitsen in twee delen.

Uit onze informatie blijkt dat de WSW-raad het verzoek heeft gekregen om zowel 2009 als 2010 als proefjaar te zien. Waarbij gevraagd werd in 2009 geen advies uit te brengen. Ook is er vanuit GR in 2009 geen enkele adviesaanvraag gedaan. Verder blijkt uit onze informatie dat de WSW-raad geen gemeentelijke begroting heeft ontvangen alsmede nog steeds geen Sociaal Economisch Contract 2010. Tot op heden is de communicatie en profilering van de WSW-raad naar buiten toe ook beperkt gebleven.

Deze informatie heeft de SP nogal verbaasd en wil hierover enkele vragen stellen:
1.Is de hierboven weergegeven informatie juist? Zo nee, kunt u dan aangeven wat de juiste stand van zaken is?
2.Deelt u met de SP de mening dat voor het adequaat functioneren van de WSW-raad het van belang is dat zij structureel wordt en niet meer in een proefperiode worden gezet?
3.Deelt u met SP de mening dat de WSW-raad onmisbaar is ten behoeve van de cli?ntparticipatie van wsw-gerechtigden en daarmee het optimaliseren van het beleid ten behoeve van wsw-gerichtigden en diens positie te waarborgen?
4.Wat is de reden dat de GR in 2009 geen adviesaanvragen heeft gedaan?
5.Wat is de reden dat aan de WSW-raad het verzoek is gedaan om in 2009 nog geen ongevraagd advies te geven?
6.Deelt u met de SP de mening dat voor het adequaat functioneren van de WSW-raad het van belang is dat GR ook gebruik maakt van de WSW-raad door adviesaanvragen te doen?
7.Wat is de reden dat de WSW-raad nog geen gemeentelijke begroting, alsmede een Sociaal Economisch Contract heeft ontvangen?
8.Deelt u met de SP de mening dat voor het adequaat functioneren van de WSW-raad het van belang is dat zij zo snel mogelijk een gemeentelijke begroting ontvangen, alsmede een Sociaal Economisch Contract?
9.Deelt u de mening van de SP, dat er vanuit de gemeente nauwelijks ingezet is op profilering van de WSW-raad naar de Veense burgers en daarmee ook wsw-gerechtigden toe? Zo nee, kunt u expliciet toelichten welke communicatie over de WSW-raad er is geweest?
10.Is het juist dat er vanuit het college overwegingen zijn om de WSW-raad samen te voegen met de cli?ntenraad Werk en Inkomen? Zo nee, deelt het college de mening van de SP, dat de WSW-raad gehandhaafd moet blijven?

De WSW-raad heeft ten aanzien van de Verordening Cli?ntenparticipatie een advies uitgebracht d.d. 29 december jongstleden.

De SP wil hierover de volgende vraag stellen:
11.Ten aanzien van de bepaling dat OR-leden uitgesloten zijn van deelname aan de WSW-raad geeft deze meerdere argumenten aan waaruit geconcludeerd kan worden dat deze bepaling belemmerend is voor het functioneren van de WSW raad. Bijvoorbeeld dat het uitsluiten van ?kundige personen, met een achterban (OR) voor de WSW-raad niet raadzaam is?. Daarnaast zijn er meerdere WSW-raden in Nederland (en daarmee ook meerdere verordeningen) die deelname door OR-leden aan de WSW-raad mogelijk maken. Deelt u met SP de mening dat deelname van OR leden aan de WSW-raad een meerwaarde is en dat dit moet worden toegelaten? Zo nee, kunt u dan onderbouwen wat de beweegredenen zijn om OR-leden uit te sluiten van deelname aan de WSW-raad?

Hoogachtend,

Fatima BichBich en Jan Breur