Speeches

22 mei 2010

Speeches

Bij deze de betogen die ik afgelopen donderdagavond hield in de gemeenteraad.

Salamander II

Als leerling van het CLV had ik vaak gymles op sportpark 'de Salamander'. Als die les grensde aan een pauze of tussenuur, doken we graag het Bergwegbos in. Daar aten we onze boterhammetjes - voor zover we die nog van huis meenamen en ook nog eens niet weg hadden gegooid. Of we crossten wat rond op onze fietsen.

Graag vertelde ik nu ook hoe ik mijn eerste zoen daar uitwisselde met het mooiste meisje van de klas, maar wie mij in mijn middelbareschooltijd kende, weet dat ik zoiets nooit voor mekaar had kunnen krijgen.

Voor ons was het Bergwegbos geen bleke schim van Prattenburg, maar een wezenlijk onderdeel ervan. En dat is het nog steeds voor velen. Dankzij het Bergwegbos rijd je op Rondweg West, vlakbij de Cuneraweg door- en niet LANGS het bos.

Het Bergwegbos is dus meer dan een hondenuitlaatplek voor omwonenden, of een uitwaaiplek voor hun kinderen en kleinkinderen. Het is een plaats van herinneringen voor oud-CLV'ers zoals ikzelf. Het is een onderdeel van het landschap voor iedereen die weleens op Rondweg West rijdt. Het is een stukje natuur, waarvan we binnen Veenendaal slechts zo weinig van over hebben.

Daarom ben ik mede-indiener van het amendement van D66.

Krediet verzakking gemeentehuis

Een kwart miljoen wordt gevraagd voor het herstel na de verzakking van het gemeentehuis, afgelopen zomer. Voor de schade is de aannemer aansprakelijk. Het college heeft in 2009 tevens laten weten dat de verzakking geen extra kosten met zich mee zou brengen.

En nu dus een kwart miljoen. Dat is lastig te verteren en niet uit te leggen. Het feit dat we de afgelopen weken de nodige memo's kregen nagezonden, maakte het er ook niet duidelijker op. Dit wijst op een incompleet raadsvoorstel waarop ik in de volgende presidiumvergadering zal terugkomen.

Het enige argument dat ik heb gehoord om deze schade niet uit de post onvoorzien te betalen, is dat deze post daar niet voor bedoeld is. Hoezo niet? Het is schade, veroorzaakt door de bouw. Het is niet voorzien, anders was het wel voorkomen geweest.

Wat de SP betreft, doen we het met het geld wat we ervoor hebben liggen. Geen extra krediet, dus wij stemmen TEGEN dit voorstel.

Wet Inburgering

Participatie is een belangrijk uitgangspunt voor de SP. Iedereen moet kunnen meedoen in de samenleving, en taal is hierbij een onmisbaar onderdeel. De vraag of de Wet Inburgering daartoe het juiste middel is, is terecht. Deze wet gaat immers teveel uit van kwade wil; wantrouwen en sancties domineren. Dat is niet de weg naar volwaardig burgerschap.

Het betreft echter een wet, waarnaar wij ons in onze verordening naar te voegen hebben. Vandaar dat wij een boetesysteem en een slaagplicht moeten hanteren. Een slaagplicht, die wij alleen maar in de inburgeringscursussen kennen. Bij geen enkele andere opleiding moet je een boete betalen wanneer je een examen niet haalt. Moet de boete dan ook nog eens boven het bedrag van de eigen bijdrage uitkomen?

Nee, want de bedragen bepaalt de gemeente. De boetes die aan de Wet Inburgering kleven, mogen wat ons betreft gelijkgetrokken worden en onder het bedrag van de eigen bijdrage worden gehouden. Dit houdt het geheel overzichtelijker en komt meer tegemoet aan de financiele situatie waarin het gros van de inburgeraars verkeren.

Wij dienen hiertoe een amendement in, samen met D66.

Rechtspositie Raadsleden, Wethouders en Commissieleden

Hier had ik graag een amendement ingediend om een aantal zaken die mijn fractie als overbodige luxe ziet te schrappen uit de verordening.

Het betreft de volgende artikelen:
art. 7, mbt vergoeding internetverbinding voor raadsleden
art. 8, mbt vergoeding waarnemend voorzitterschap gemeenteraad
art. 9, mbt vergoeding fractievoorzitterschap
art. 10, mbt voorziening bij tijdelijk ontslag
art. 16, mbt vergoeding internetverbinding voor wethouders
art. 24, mbt vergoeding internetverbinding voor commissieleden

Helaas zijn deze zaken echter verankerd in een Koninklijk Besluit, waardoor de gemeente wettelijk verplicht is tot deze vorm van geldverspilling.

Initiatiefvoorstel

Hoewel het initiatiefvoorstel hopelijk duidelijk genoeg is, hierbij nog een kleine toelichting. Het initiatiefvoorstel dat ik, samen met de PvdA indien is een bewerking van een van de amendementen die mijn fractie had willen indienen bij de bespreking van het coalitieakkoord.

In het coalitieakkoord staat namelijk dat Veense bedrijven mee mogen dingen in openbare aanbestedingen. Over niet-openbare aanbestedingen staat echter niets, en het leek mijn fractie een waardevolle toevoeging ook hierover een standpunt in te nemen.

Waar het niet-openbare aanbestedingen betreft, heeft de gemeente veel meer ruimte om zelf richting te kiezen. En dus ook om het Veense MKB en onze sociale werkvoorziening, IW4, voorrang te geven.

Natuurlijk zal dit niet in alle gevallen even haalbaar of opportuun zijn, maar als we als Veenendaal zeggen zo trots te zijn op onze ondernemers en sociale werkvoorziening, zijn we het aan onze stand verplicht om - als het even kan - ook klant bij hen te zijn.

En dat is de boodschap van ons initiatief. Dank u wel.