Bezuinigen

22 juni 2011

Bezuinigen

Er wordt wat afbezuinigd de laatste tijd. Van kunst tot psychische zorg, van bijstand tot kinderopvang. Het rijk, de provincies, en de gemeenten hebben het er maar druk mee, om 'de begroting op orde te krijgen'. Door de crisis is er een heleboel geld 'verdwenen', en moeten we 'hervormen' om 'latere generaties niet de rekening te laten betalen'.

Men is hier zo druk mee, dat er niet wordt stilgestaan bij de gevolgen voor de samenleving. Betalen latere generaties niet de rekening als we nu de jeugdzorg en de reintegratie stukmaken? Of als er drommen mensen niet meer terecht kunnen op sociale werkplaatsen, zoals IW4? Want dat is wat er werkelijk gaande is.

En wordt het huishoudboekje wel op de juiste manier 'op orde gebracht'? Nu betaalt, direct of indirect, de minst welvarende 60% van alle Nederlanders bijna de volledige financiele crisis. Met het zwaartepunt bij de allerarmsten. De rijken gaan er juist op vooruit. Die worden ontzien, en soms zelfs bevoordeeld, terwijl daar het geld zit.

Een extra belastingheffing van slechts 1% voor het rijkste kwart van de Nederlanders, zou iedere bezuiniging overbodig maken. Dat is dus pijn voor niemand, in plaats van een ontwrichte samenleving. Dat is de keuze die gemaakt zou moeten worden, en wat de SP betreft zal het kabinet Rutte hierop worden gewezen door de gemeente.

U heeft ons de afgelopen maanden kunnen voeden met ideeen om deze bezuinigingsopdracht op een verantwoorde wijze te vervullen. Dat gaan we nu doen. We willen de wachtlijsten voor IW4 aanpakken. We staan pal voor een goed minimabeleid. We maken ons hard voor een goede invulling van de WMO. Voor respijtzorg. Aandacht voor de jeugd. Mededogen en steun voor mensen die dat nodig hebben.

Bezuinigen doen we vooral op ambtenaren en op promotie - niet op de samenleving.

Deze tekst verschijnt vandaag op de gemeentepagina in de Veenendaalse Krant.