Hooligans

17 juni 2012

Hooligans

Vanavond speelt het Nederlands Elftal een beslissende wedstrijd op het EK. Alleen door een wonder zullen 'we' op de kwartfinale verschijnen; de realiteit is dat we er hoogstwaarschijnlijk uit zullen liggen. Die Mannschaft heeft ons feitelijk uitgeschakeld; wat de Portugezen vanavond doen is hoogstens een formaliteit.

Dat Van Marwijk (of: Van Starwijk) een zijn team van gepamperde egootjes niets presteren op dit EK is voor sommige landgenoten aanleiding om zich van hun meest barbaarse kant te laten zien. Nou toont (Nederlands) voetbalpubliek vaak al niet zo'n hoge mate van beschaving; dieptepunten kunnen altijd bereikt worden.

In Biddinghuizen achtte men het noodzakelijk om auto's met Duitse kentekens in de fik te steken. In Nieuwerkerk aan den IJssel werd een familie van Duitse campinggasten belaagd door een woeste menigte. Er werden zelfs bierglazen naar een tweejarige peuter gesmeten.

Triest.

Dat voetbalsupporters bij een wedstrijd luidruchtig gaan lopen schreeuwen. Ach, dat hoort erbij.
Dat hooligans het nodig vinden om elkaar de koppen in te slaan - daar kiezen ze zelf voor. Ik heb dan ook niet bijster veel medelijden met ze als hen wat overkomt.
Maar... ze moeten mensen die niet voor hooliganisme kiezen, en hun spullen, en de openbare ruimte, met rust laten.

Het plegen van iedere vorm van geweld tegenover weerloze peuters is walgelijk. Onvergefelijk.
Deze hooligans zijn in essentie geen haar beter dan Robert M.
En nog erger: zij begingen hun gruweldaad ter (weliswaar ongevraagde) verdediging van 's lands eer.

Waarom hult Mark Rutte zich in stilzwijgen over deze daad. En waarom heeft nog niemand hem om een reactie gevraagd?

Het nationalistisch voetbalchauvinisme slaat soms om in een vijandsdenken waarvan een beschaafd wezen zich zou moeten distantieren. Van alle randverschijnselen die voetbal kan hebben, is hooliganisme het meest walgelijk.

Hooligans zijn schurken. Hersenloze, gewelddadige schurken.

Het Nederlands Elftal is uitgeschakeld door een Duitsland dat voetbalde zoals Nederland het zou moeten. Mooi, aanvallend en respectvol voetbal. Voetbal zoals ik het graag zie.
Als 'we' vanavond worden uitgeschakeld, hoop ik dat Die Mannschaft het EK wint. Dat dit een goede wraak is tegen de hooligans is een aardige bijkomstigheid. Maar ik gun het ze vooral vanwege hun mooie spel.

Zowel het Nederlands Elftal als de Nederlandse hooligans zouden daar nog wat van moeten leren.