Kies nu: Nat haar, of nog eens vier jaar conservatief beleid...

19 maart 2014

Kies nu: Nat haar, of nog eens vier jaar conservatief beleid...

De afgelopen campagne hebben we ons gezegend mogen weten met mooi weer. Bijna zomers, mag ik zeggen. Echter... de laatste paar dagen begint de klad in het weer te geraken. Gisteravond hielden we het niet droog, en ik durf niet te beloven dat vandaag niet ook de hemel naar beneden komt zetten...

En dat is goed nieuws voor de conservatieve (christelijke) partijen. Hun achterban stemt - weer of geen weer - terwijl de sociale of progressieve kiezer de gang naar het stemlokaal maar wat vaak weersafhankelijk maakt. Bij slecht weer krijgt de conservatieve stem dus minder tegenwicht van haar sociaal-progressieve tegenhanger.

Dit betekent niet alleen dat het beeld dat uit de stembus rolt enigszins vertekend is - ten gunste van rechts. Het betekent ook dat het rechtse afbraakbeleid vier jaar lang meer in het zadel is geholpen dan strikt noodzakelijk.

Ik kan wel honderd keer mooi de trap aflopen, aan de wandel gaan met de microfoon, kwinkslagen in de debatten brengen en mijn boodschap goed verwoorden (bedankt voor al deze mooie complimenten), en 'Team SP' kan wel duizend keer Internationale Vrouwendag gedenken, cultuurmanifestaties organiseren, huis-aan-huis gaan of het stellingenbord plaatsen... als onze kiezer thuis blijft, wordt het bar moeilijk om onze idealen te verwezenlijken.

Natuurlijk. De vrije zondag voor mensen die in een winkel werken zal in conservatieve handen veiliger zijn dan bij menig van onze sociaal-progressieve vrienden. Maar wat te denken van al dat andere?

Escape gaat echt niet meer open onder conservatief bewind. Sporttarieven zullen de pan uitrijzen. Mantelzorgers zullen overvraagd worden. Er blijft geld verspild worden aan onnodig wegonderhoud, promotie en dure stoelen, terwijl het voorzieningenniveau van deze gemeente achteruitkachelt. De rijkere Veenendaler zal blijven worden ontzien in de OZB, terwijl een kind van iemand in de bijstand geen muziekles meer zal kunnen krijgen. Ik durf niet te denken aan wat er gebeurt met mensen die geen baan hebben. Of afhankelijk zijn van een beschutte werkplek. Of zorg nodig hebben.

Allemaal omdat u - de sociaal-progressieve kiezer - zich vandaag door het weer bij de stembus heeft weg laten houden. Omdat u droog haar belangrijker vindt dan vier jaar sturing aan het beleid dat aan deze gemeente wordt gegeven.

Dus stem. Stem SP.
Als je dat niet wil, stem GroenLinks of PvdA.
Stem eventueel ProVeenendaal, of desnoods D66.
(Maar het liefst natuurlijk SP.)

Maar gebruik je stem. Gebruik je stem om het rechtse afbraakbeleid een halt toe te roepen - of in ieder geval de conservatieve krachten te beteugelen. Ook als het slecht weer is. Juist als het slecht weer is.
Vandaag staat u mogelijk voor de keuze: nat haar, of nog eens vier jaar conservatief beleid.
Ik hoop dat u het juiste kiest...

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.