Rise like a Phoenix

10 mei 2014

Rise like a Phoenix

Van onze moderne westerse samenleving wordt vaak gezegd dat alles kan. Iedereen kan worden wat hij of zij wil, zonder zich beperkt te weten door geslacht of afkomst.

Klopte deze veronderstelling, dan zou niemand hebben opgekeken van Conchita Wurst; de Oostenrijkse inzending van het Eurovisie Songfestival. Conchita laat zich niet gelegen aan de traditionele rolverdeling tussen man en vrouw - en doet dus precies waar de Westerse samenleving zich om roemt...

Toch zullen vele mensen vinden dat 'dit niet kan', of 'te ver gaat'. (Juist) ook 'moderne' westerse mensen.

De reacties op Conchita tonen aan dat de westerse samenleving een stuk traditioneler en minder geëmancipeerd is dan beweerd wordt. Daarmee is Conchita Wurst verreweg de meest politieke inzending van het Eurovisie Songfestival 2014.

Als je het mij vraagt: ik vind het geweldig! Het is een fantastisch nummer en Conchita heeft een prachtige stem. De videoclip is zeer mooi opgezet en opgenomen.

Dat Conchita de traditionele man/vrouw-rollen door elkaar gooit - daar stoor ik me niet aan.
Waar ik me aan stoor, is dat dit kennelijk nog controversieel is in onze 'moderne' samenleving. Als je het mij vraagt, is dit precies wat de wereld nodig heeft.

Opdat er nog veel Conchita's mogen volgen...

Reacties

Het spijt me, maar ik vind het de ondergang van de westerse beschaving als alles mag wat kan.
Waar blijven we dan met onze waarden en normen?
En ik vind uit oogpunt van menselijke waardigheid echt niet kunnen dat Conchita zich zo moet manifesteren om aandacht voor haar zangtalent te krijgen.

Beste Baike,

Natuurlijk moet niet alles maar kunnen en mogen. We hebben wetten, waaraan men zich moet houden. (Hiermee niet gezegd hebbende dat elke wet dan maar goed is).

Conchita doet niets onwettigs. Ze kwetst niemand met haar optreden of voorkomen. Dat zij zich buiten de traditionele lijnen van man en vrouw begeeft is haar goed recht - en bijzonder moedig.

Je hoeft het niet mooi te vinden, je mag het zelfs raar vinden. Maar het is haar legitieme wens om zich zo te manifesteren, en daar moet in een geemancipeerde samenleving ruimte voor zijn.

Je laatste zin vind ik bijzonder denigrerend. Het zangtalent van Conchita spreekt voor zich. Zij heeft haar non-conventionele uiterlijk niet nodig om aandacht voor haar talent te vragen. Het is eerder omgekeerd: zij gebruikt haar zangtalent om aandacht te vragen voor mensen die zich niet senang voelen bij de traditionele, harde scheiding tussen man en vrouw.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.