Schriftelijke Vragen

ONDERWERP: Afschaffen doorbetaalde pauze IW4

Veenendaal, 14 oktober 2014

Geacht college,

Onlangs ontvingen de medewerkers van IW4 een brief van de OR, met de mededeling dat er bezuinigd gaat worden op het personeel. Deze bezuiniging wordt vormgegeven door afschaffing van de doorbetaalde
pauze. Om die pauzetijd in te halen moeten de werknemers 's ochtends eerder beginnen, en aan het eind van de dag is er de keuze tussen langer doorwerken of ATV-uren inleveren.

Aangezien de gemeente Veenendaal onderdeel is van de Gemeenschappelijke Regeling IW4, heeft de gemeenteraad ook ten opzichte van IW4 een controlerende taak. Daarom stellen wij hierover de volgende vragen.

1. Deelt het college de mening van de SP dat het chiquer geweest zou zijn om
    de werknemers eerst te vragen OF de bezuiniging op hen verhaald zou
    mogen worden, alvorens hen te vragen HOE dit dan zou moeten?
  2. Bij zulke ingrijpende bezuinigingen op het personeel, is het niet ongebruikelijk dat de vakbond(en) word(t)(en) ingeschakeld voor advies of bemiddeling. Is dit ook het geval geweest bij IW4; zo ja: hoe heeft de rol van de vakbond er in deze casus uitgezien? Zo nee; waarom niet?
  3. In de brief wordt niet inzichtelijk gemaakt hoe directie en management op zichzelf bezuinigen. Op welke manier bezuinigen directie en management op zichzelf, en hoe staat dit in verhouding tot het offer
    dat zij van hun personeel vragen?

De bezuiniging op de pauze betreft een verandering van de arbeidsovereenkomst. Dit mag feitelijk niet, tenzij er wordt voldaan aan een aantal zeer strenge eisen. Een van die eisen is dat de aard van de wijziging niet al te ingrijpend is voor de werknemer. Bij IW4 werken veel mensen die afhankelijk zijn van een strakke, constante
dagindeling (bijvoorbeeld in verband met een autistische stoornis).
Voor hen zou de wijziging een drastische inbreuk maken op hun dagritme.

1. Op welke manier is er bij deze bezuinigingsoperatie rekening gehouden
    met werknemers waarvoor een wijziging in het dagritme onwenselijk of onhaalbaar is?
  2. Acht het college de maatregel, gezien het bovenstaande, moreel en juridisch verdedigbaar; zo ja: waarom?

Een veelgehoorde klacht van werknemers bij IW4 is, dat er vaak onvoldoende werk te doen is. Dit komt deels door verdringing die plaatsvindt door mensen met een WWB-uitkering die aan een activeringsactiviteit worden onderworpen. SW-medewerkers rest op zulke momenten niets anders te doen dan met de armen over elkaar wachten tot zij weer 'aan de beurt' zijn.

1. Acht het College het in bovengenoemde context opportuun om personeel van
    IW4 langer te laten doorwerken?
  2. Wat gaat het College doen om verdringing van SW'ers door WWB'ers tegen te gaan?

Naast bovengenoemde maatregel, maakt de OR in haar brief ook gewag van bezuinigingen die rechtstreeks in de portemonnee te voelen zijn.
Navraag leert dat dit een verhoging van de eigen bijdrage voor het groepsvervoer betreft. Het zijn juist de meest kwetsbare werknemers die van dit vervoer gebruik maken.

1. Deelt het College de constatering van de SP, dat er een stapeling van maatregelen ontstaat die juist de meest kwetsbare groep benadeelt?
  2. Is het College het eens met de SP, wanneer wij dit een onwenselijke situatie noemen?

De bezuinigingen die IW4 doorvoert, zijn een regelrecht gevolg van de op handen zijnde Participatiewet. Deze wet beoogt het schrappen van een fors aantal SW-arbeidsplaatsen, alsmede een flinke bezuiniging. Het
Kabinet 'decentraliseert' de verantwoordelijkheid voor de gevolgen van deze wet, door deze af te schuiven op de gemeenten.

1. Heeft het College de Rijksoverheid gewezen op de verwachte problemen bij
    bezuinigingen op deze kwetsbare doelgroep?
  2. Acht het College de middelen die de Rijksoverheid ter beschikking stelt
    afdoende om deze doelgroep te kunnen voorzien in hun dagelijkse behoeften? Zo nee; hoe denkt het College extra middelen voor deze doelgroep aan te kunnen trekken?
  3. Deelt het College de zorgen die de SP en veel IW4-medewerkers hebben over
    de Participatiewet, en is het College bereid deze zorgen over te brengen aan het Kabinet? Zo ja; op welke wijze geeft het College hier gestalte aan? Zo nee; waarom niet?

Wij vertrouwen op een spoedig antwoord.

Met vriendelijke groet,

J.P. Breur Fractievoorzitter
SP Veenendaal

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.