De lege zetel

28 maart 2022

De lege zetel

Mila Jansen, 1984-2022

Vanavond neemt de oude gemeenteraad feestelijk afscheid, zodat de nieuwe gemeenteraad aanstaande woensdag kan aantreden. Een afscheid dat eigenlijk afgelopen donderdag stond ingepland, maar die vergadering bood geen ruimte voor frivoliteiten. Een afscheid vond er echter wel plaats.

Naast de formaliteit van het goedkeuren van de verkiezingsuitslag en de gekozenen stond het donderdag vooral in het teken van Mila Jansen. Het raadslid van Lokaal Veenendaal dat ons eerder die week ontvallen is. Of, ontvallen... op 37-jarige leeftijd uit ons midden weg is gerukt. Te jong. Te plotseling. Te onwerkelijk.

Mila begon in 2006 als schaduwraadslid voor Lokaal Veenendaal. Hetzelfde jaar dat ik voor het eerst in de gemeenteraad werd gekozen. Zij was er dus vanaf 'het begin' af aan bij. En hoewel ik haar (of überhaupt andere politici) zelden of nooit privé sprak, hebben we altijd een goede band gehad. Voor of na een vergadering was er altijd wel een praatje, en datzelfde gold als we elkaar 'in het wild' tegenkwamen.

Maar onze geschiedenis gaat verder terug. In mijn laatste jaar in de leerlingenraad van het CLV, kwam Mila als nieuwkomer binnen. Ik denk dat ze in de derde zat. En vanaf het eerste moment was ze reuzefanatiek. Wat een verschil met de cultuur die de leerlingenraad tot nu toe had laten zien.
Het was dan ook niet verwonderlijk dat zij de leerlingenraad in de MR mocht vertegenwoordigen - en ook daar liet ze haar sporen na.

Donderdag 24 maart, 2022.
Er zijn een aantal lege zetels in de raadszaal.
Door ziekte kan niet iedereen aanwezig zijn.
Eén zetel is leger dan de anderen.
Een bloemstuk, een foto en een kaars benadrukken de leegheid van de zetel. Mila is er niet meer.

Op het bankje voor haar zetel zitten haar man, Dennis, en haar beste vriendin, Nina.

Burgemeester Kats leest een in memoriam voor.
Daarna vertellen de 'knullen' van de VVD, Ruben en Jesper, hoe zij Mila ervaren hebben. Dat zij hen onder haar vleugels heeft genomen, en hun maatje werd. Natuurlijk werd zij hun maatje. Zo was Mila.

Dennis komt naar voren.
Hij bedankt de Burgemeester en de raadsleden.
Zijn toespraak is emotioneel. Hij zal haar nooit vergeten.

Ik ook niet.
Rust zacht, Mila.

Foto: onbekend / veenendaal.vvd.nl (bewerking door SP Veenendaal)

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.