Gezelligheid

21 mei 2023

Gezelligheid

Foto: SP Veenendaal

Op en rond de fractiekamer...

Het grootste verschil tussen de gemeenteraad en provinciale staten is het fractieoverleg. We vergaderen via Zoom, en nu de provinciale fractie enkel uit mezelf en Tim bestaat, gaat het er erg efficient aan toe. Een overleg in de Statenfractie duurt zelden langrer dan een uurtje. In de gemeenteraadsfractie is dat wel andere koek...

We komen samen op het gemeentehuis - en we zijn met een aanzienlijk grotere club. Efficiency moet regelmatig plaatsmaken voor een goede discussie over al dan niet het onderwerp dat we op dat moment bespreken. En bovendien komt er vaak - al dan niet op afspraak - een gast binnenlopen.

Foto: Alies Katerberg

De Burgemeester brengt bijvoorbeeld jaarlijks een bezoekje aan de fractie, samen met de griffier. Wie we een stuk vaker mogen verwelkomen, is Tijs van der Weele van GroenLinks. Een fractieoverleg is eigenlijk niet compleet als hij niet even is langsgeweest. Soms met een politieke 'missie', om iets met ons te bespreken. Soms gewoon omdat het kan.

Onze directe buren van D66 (hun fractiekamer is naast de onze) komen ook met enige regelmaat binnen - en wij bij hen. En bij de koffieautomaat, een paar passen verder de gang op, treffen we vaak andere fracties. Een kort of minder kort babbeltje is zo gemaakt.

Foto: Jan Breur

Het fractieoverleg is er voor onze raadsfractie niet alleen om stukken te bespreken. Het is ook een gelegenheid om te 'netwerken' en contacten aan te halen. Met als gevolg dat we vaak als laatste het gemeentehuis verlaten en ons hardop afvragen of het niet korter had gekund.

Tsja, natuurlijk zou het korter en efficiënter kunnen.
Maar zoals het nu gaat, heeft zeker z'n charme.
Dat gooi je niet zomaar weg.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.