Prinsjesdagprotest

20 september 2022

Prinsjesdagprotest

Verslag demonstratie zaterdag 17 september

Met enkele leden vertrokken wij zaterdagochtend naar Den Haag.
Plm 2500 mensen hebben zaterdag meegedaan aan het Prinsjesdag Protest in Den Haag. De SP organiseerde de actie voor een noodplan om de gestegen kosten te drukken waar iedereen mee te maken heeft.

Foto: Patricia Mateussen

Onder de sprekers waren SP-leider Lilian Marijnissen, regisseur Eddy Terstall, hoogleraar financiële geografie Ewald Engelen etc.  De betogers verzamelden zich op de Koekamp.
Het zag rood van de SP vlaggen, We brulden allemaal nu is het genoeg. Goed pensioen, kwestie van fatsoen en wij willen een betrouwbare overheid'.
Er werd een boodschappenlijst uitgerold van wel 125 meter lang, waarop boodschappen stonden van mensen uit het hele land gericht aan het kabinet.

Foto: Patricia Mateussen

"De armoede wordt steeds groter in plaats van steeds kleiner. Dit kan gewoon niet langer", zegt een betoger tegen Hart van Nederland. Een ander die een bord omhoog houdt met de tekst 'Energiekosten omlaag' zegt: "Ik ben ontzettend boos. Het hele land is naar de klote. Er is maar één oplossing: het kabinet moet oprotten."
SP-leider Marijnissen begrijpt dat de betogers het hele kabinet aankijken. Ze zegt tegen Hart van Nederland dat het kabinet direct iets kan doen aan bijvoorbeeld de btw en de accijnzen, "maar het kabinet vertikt dat". "Maak plaats voor iemand die het wel kan. Mensen moeten van zich laten horen."

Foto: Patricia Mateussen

We moeten het gewoon niet meer pikken. Er moet een noodplan komen. De kosten rijzen de pan uit. Mensen kunnen nauwelijks hun rekeningen betalen,  terwijl de winsten van de eneregiebedrijven exploderen.
Er moet een prijsgrens komen voor de enenrgierekening. Zelfs de nationalisering van energiebvedrijven kwam ter sprake. Later hielden we een optocht door Den Haag. Het was al met al een strijdbare dag waar wij met plezier op terugkijken.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.