O.V.erleg in Utrecht

9 april 2016

O.V.erleg in Utrecht

Foto: Jan Breur

Onlangs is er in Utrecht een overleg geweest over de  Syntus concessie. Alle SP fracties uit de provincie Utrecht waren hiervoor aanwezig. In de nieuwe concessie staat het voorstel voor de nieuwe dienstregeling van de bussen.

In Veenendaal zien we weinig grote veranderingen. De meest negatieve verandering is het stopzetten van de rechtstreekse verbinding met Arnhem. Iets wat zeker voor de studenten van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen een negatief gevolg zal hebben op hun reistijd. Dit is dan ook ons voornaamste punt waarin we graag een verbetering zien.

Positiever is de snelbus die er komt vanaf Veenendaal naar Amersfoort. Deze gaat 2x per uur. Wel betekent dit dat Scherpenzeel en Renswoude dan 2 bussen minder per uur houden. Mede daarom staan we ook positief tegenover hun voorstel om deze bus nog wel langs 1 halte te laten gaan. Volgens hun berekeningen zou dit ook geen extra reistijd kosten en bieden we deze dorpen toch deze extra reismogelijkheid. Ook een positief voorstel is de nieuwe lijn die naar het Henschotermeer gaat in de zomermaanden. Absoluut een mooie aanvulling op het reeds aanwezige beleid.

Andere dorpen en steden komen er echter veel slechter van af, zoals bijvoorbeeld de Ronde Venen. Sommige plaatsen verliezen meer dan de helft van hun aansluitingen. Andere verliezen in hele gebieden hun vervoerslijnen. Daarnaast nog bedenkende dat steeds meer lijnen door vrijwilligers gereden moeten gaan worden. Mede daarom vragen we ons toch af of dit het meest sociaal gewenste voorstel is. Iedereen zou voldoende OV vervoer geboden moeten krijgen. Waar men ook woont. Dit gaan we dan ook zeker niet zomaar voorbij laten gaan in de provincie. Diverse mensen zullen inspreken en verbeter voorstellen indienen.
Precies zoals het de SP gewoon is, niet alleen naar jezelf kijken maar naar een breder perspectief...

Blijf niet mokkend aan de kant blijven staan,
stel een daad en toon je moed.
Laat je woede hand in hand gaan
met het goede dat je doet!

(Een Mens is Meer - Bob Fosko/Karel Glastra-van Loon)

Reacties

Welke "rechtstreekse verbinding naar Arnhem" gaat het over? Er is toch alleen een rechtstreekse verbinding per trein van Veenendaal naar Arnhem?

Goedendag Vince,

Bedankt voor de verduidelijkingsvraag. Een van de benoemde knelpunten door zowel de SP als de wethouder is het niet meer hebben van een rechtstreekse verbinding met de bus naar Arnhem. Momenteel moet je dan in Wageningen over stappen. Dit zien we graag voorkomen worden.

Na nader onderzoek blijkt dat dit type lijn momenteel ook niet actief is. Uitgaande van de informatie die wij ontvingen vanuit de wethouder gingen wij hier wel van uit. Dit blijkt dus echter niet meer het geval.

We zullen dit verder meenemen in de gesprekken met de provincie over de concessie. En kijken waar er mogelijkheden liggen om dit alsnog te realiseren.

Bedankt voor de oplettendheid en de reactie.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.