Toke's eerste verkiezingscampagne (een terugblik)

31 maart 2014

Toke's eerste verkiezingscampagne (een terugblik)

Het was voor het eerst dat ik meedeed aan de verkiezingscampagne. Bovendien niet de geringste, maar direct de gemeenteraads-verkiezingen!
Was bij het congres op 22 februari de landelijke aftrap van de verkiezingen, bij ons was dat de avond in SAM SAM, georganiseerd door de bewonerscommissie. Iedereen kon even oefenen; zowel de raadsleden als het publiek.

De verschillende debatten werden soms op toepasselijke plaatsen gehouden, zoals het Natuur en Millieudebat
in de Groenhof op de Karel Fabricius straat; onder de bezielende leiding van Jos Schilte.

De eerste verkiezingsmarkt vond plaats in de Ellekoot op 28 februari onder een stralende zon,samen met sport en andere culturele verenigingen die zich konden promoten!

Zaterdag 1 maart begon het flyeren in de hoofdstraat met de Tomatenflyers en een flyer voor de jongeren om mee te doen aan de manifestatie voor Escape!

Op een doordeweekse avond werden door Baukje en Nico de pakken met verkiezings- folders gebracht om te verspreiden in de aangewezen straten. We hebben echt een steuntje gehad van boven, want het weer is ons in die periode goed gezind geweest!

Het eerste echte grote politieke debat vond plaats in de Plantage, met als ondertitel de “Grabbelton”, door en onder toezicht van notaris Vinke werden de stellingen getrokken, uit een andere bokaal werden de partijen getrokken die de stelling mochten verdedigen.

In het zelfde café werd diezelfde woensdag nog een pubquiz gehouden waar de partij- leden die wat meer wisten van Veenendaal naar toe gingen.
In de Cultuurfabriek was op deze avond ook het (door mij bezochte)  "Debat op het Plein", waar iedereen was uitgenodigd, daar waren vooral personen van Instellingen en Organisaties aanwezig om te luisteren naar een lezing over de Participatiesamenleving!

6 Maart lag er een uitnodiging  van Sportservice Veenendaal, voor een Sportcafé in de businessclub van DOVO. Deze avond was er een gastspreker uitgenodigd, Cees Vervoorn, die zijn sporen echt wel verdiend heeft: als zwemmer begonnen, door naar de Olympische Spelen, Coach van een team sporters, verder als Hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam afd. Sport, nu druk met lezingen door het hele land, zich warm makend/pleitbezorger voor 3x2 uur bewegingsonderwijs per week op zowel basis- als op middelbaaronderwijs.

Ook werd het belang van het  (sport) verenigingsleven aangekaart voor doelgroepen met een kleine beurs, het kan een oplossing zijn voor problemen die momenteel spelen in de maatschappij zoals: alcohol-drugs-gok verslaving!
Waren er vroeger 20-40 Veense gezinnen die aanspraak deden op het Jeugdsportfonds (een fonds dat de contributie voor kinderen betaalt wanneer de ouders dit niet kunnen), tegenwoordig zijn dit er al 400! Die een beroep doen op het sportfonds!
8 Maart: Internationale vrouwendag, de dames die ’s morgens in het centrum liepen, werden verrast met een Narcis met een kaartje waarop de tekst: "Gefeliciteerd met Internationale Vrouwendag", wat dankbaar in ontvangst genomen werd.

‘s Middags was dan de Manifestatie voor Escape, met als gastspreker Jasper van Dijk, Kamerlid van de SP voor o.a. Cultuur. Deze werd muzikaal omgeven, er werd een gedicht over Escape voorgedragen en een lawaaioptocht door de Hoofdstraat.

Dinsdag 11 maart hoefden we er niet uit, mochten we luisteren naar Radio Midland FM,
Nu waren de lijsttrekkers van de volgende partijen uitgenodigd (CDA-SGP-SP)voor een Radiodebat van 19.00-20.00 uur.
Er werden wat persoonlijke vragen aan de lijsttrekkers gesteld, wat hun speerpunten waren en met wie ze graag samen wilden werken.

Woensdag 12 maart was daar dan het grote Cultuurdebat, in het Spectrum. Hier was het niet Jan, maar Charlie en Sietse die de eer van de SP verdedigden.
Er moet op de totale cultuurbegroting maar liefst 315.000 Euro bezuinigd worden, daar moeten 5 instellingen zich buigen, om zowel de mensen, het materiaal en de “poet” eerlijk te verdelen. Dit moet voor 1 mei bij de gemeente binnen zijn, omdat dan de subsidiepot verdeeld gaat worden.

Op 13 maart was dan het Grote Lijsttrekkersdebat in het Gemeentehuis! Het laatste debat voor de verkiezingen!
Jan kwam keurig in het pak de Grote Trap af schreiden, rustig en kalm zoals hij altijd is!
Burgemeester Wouter Kolff opende het debat, voor de in groten getale opgekomen bewoners van Veenendaal, er waren maar 60 stoelen klaargezet, overal werden stoelen vandaan gehaald, toch moesten velen deze avond nog staan!

Dit keer stonden de stellingen op een scherm, de inwoners werd gevraagd om een groene of rode kaart omhoog te steken, wat niet altijd door de gespreksleider Ton Diepeveen werd gedaan

Na het debat mocht iedere lijsttrekker zijn zegje doen, waarom we juist op zijn/haar partij moesten stemmen.

Zaterdag 15 maart,de 2e en laatste verkiezingsmarkt, nu in de Hoofdstraat, een grillige maar droge dag, die begon met wegwaaiende flyers en ballonnen, waar we met velen achterheen gingen. Gelukkig nam de storm wat af; de kraambezetters deden hun werk vol overtuiging.
Er werden nu Snoeptomaten, SchuurSPonjes en flyers uitgedeeld aan het publiek; leuke maar ook serieuze gesprekken werden gevoerd, Tribunnes, samenvattingen en rapporten konden bij de kraam opgehaald worden,net zoals de hebbedingetjes als ballonnen,winkelwagenmuntjes, pins, pennen. Ook kon er nog gereageerd worden op het stellingen bord, zo vloog de dag om.
Na afloop werd de kraam afgebroken, bracht ik mijn winkelwagen naar huis, er werd bij de Plantage nog wat gedronken, met een flinke portie bittergarnituur, daarna was deze week ook weer voorbij!

De laatste dagen voor de verkiezingen...

Er werd geïnventariseerd wat er nog over was van de flyers van de Gemeenteraads verkiezingen, die onder de 'liefhebbers' werden verdeeld om overdag nog te bezorgen.
's Avonds gingen we nog in wisselende samenstelling langs de deuren om de mensen nog te vragen of ze wel gingen stemmen. Daarbij werd de mensen dan een aardigheidje aangereikt.

Op 19 maart had ik ook een leuk programma:
Op stap met een oudere dame, waar ik maandelijks de Tribune bezorg.

Eigenwijs als de dame in kwestie is, wilde ze niet met haar rolator, ze had wel haar stok meegenomen (en mij dan).
Mevrouw komt weinig meer buiten, vond het heerlijk om er uit te zijn, bij het stembureau heeft ze nog geklaagd dat ze geen grijs formulier had ontvangen! Mevrouw werd vriendelijk ontvangen, ze kreeg nu een ander grijs formulier, nu een waar ze een vakje rood kon maken. Het formulier werd dubbel gevouwen en in de container gestopt. Zelf ging ik ook nog even stemmen; toen was het tijd voor koffie!

's Avonds verzamelen we bij Nico thuis, om van daaruit naar het gemeentehuis te gaan. Hier wachten we gespannen op de uitslagen, die per stembureau langzaam binnendruppelen. Al snel wordt duidelijk dat we winst behaald hebben. Bij de eerste paar stembureau's leidde dat nog niet tot een extra zetel, maar dat verandert al gauw. De tweede zetel kom binnen handbereik...

Het officiële slotstuk van de gemeenteraads-verkiezingen kwam op vrijdag 21 maart over de computer binnen via SP Veenendaal; ik hoef jullie niet te vertellen dat Jan met een ruime meerderheid gewonnen heeft met maar liefst 1170 stemmen. Op de 2e plaats gevolgd door Fatima Bich-Bich met 201 stemmen. De rest van de 1793 stemmen zijn verdeeld over de overige 12 kandidaten op de lijst.

Jan en Fatima vormen nu de gemeenteraadsfractie; ik maak me op voor de volgende campagne: die voor het Europese Parlement...

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.