TTIP: Handelsverdrag of Wurgakkoord?

16 juni 2015

TTIP: Handelsverdrag of Wurgakkoord?

Foto: Toke van de Rovaart

Enkele weken geleden was er bij de SP Veenendaal een uitnodiging voor het bijwonen van het Moed-debat op zaterdag 13 juni j.l..binnengekomen. Omdat ik (Toke) er toch wel eens wat meer van wil weten, ging ik richting Amersfoort.

Aangekomen werden we verwelkomd met een video van Lubach, waar op een ludieke manier het TTIP verdrag word uitgelegd. Met een klinkende lach werd deze video afgesloten, en was het tijd voor ernstiger zaken!

Jasper van Dijk was als dagvoorzitter onze binding tussen publiek (100 man) en de sprekers. Na het uitleggen van de gang van zaken deze dag ging het rap van start met de inleiding door mevr. Roeline Knottnerus.

TTIP is de afkorting van:Transatlantic Trade and Ivestment Parnership. Het is een handelsverdrag waarover sinds 2013  door Europa en de Verenigde Staten onderhandeld wordt. Afgelopen woensdag 10 juni zou er in Europa al overgestemd worden, maar wat weet de gewone  bevolking van dit handelsverdrag?

Mondjesmaat komt er af en toe wat naar buiten toe als we bv Radar aanzetten.

Het verdrag ondermijnt afspraken en regels die we eerder gemaakt hebben omtrent consumentenveiligheid. Enkele voorbeelden: Round-UP is een onkruidverdelger wat uit de handel moet worden genomen vanwege het gevaar dat bij gebruik kanker zou kunnen ontstaan .Dat zou bij dit verdrag nog rustig gebuikt mogen worden, net als vroeger bv asbest.
Ook chloorkippen spelen een rol in dit verhaal.

Het komt er op neer dat de bescherming naar de mensen toe wordt uitgehold; immers in het ene land zijn de regels op het gebied van voedsel, chemicaliën en volksgezondheid strenger dan in het ene dan in het andere land! TTIP schakelt die regels gelijk, ten gunste van het minst strenge land.

Maar o wee, als we ons niet aan het handelsverdrag houden (dus onze veiligheidseisen blijven naleven), dan krijgen we te maken met het ISDS, te vergelijken met een soort tribunaal waar bedrijven de mogelijkheid krijgen om een land aan te klagen wanneer ze vinden dat overheidsbeleid hun  investeringen schaadt. Privé-geschillencommissies beslissen dan in het geheim over miljoenenclaims!

ISDS staat voor:
Investor-State- Dispute –Settlement.

Na deze stevige inleiding werd het panel voorgesteld wat traditiegetrouw uit vóór en tegenstanders bestond. Jasper van Dijk gaf grif toe dat het erg moeilijk was geweest om voorstanders te vinden om aan dit Debat deel te nemen.

Als voorstanders van het TTIP verdrag hadden zitting genomen:

• Ronald Roosdorp:    o.a. direct adviseur van minister Ploumen(buitenlandse zaken)
  • Marhijn Visser: Internationaal betrokken bij VNO-NCW-SER

Als tegenstanders waren daar:

• Lot van Baaren: FNV nationaal/internationaal(geen baan maar “vrijwilligersactiviteiten)
  • Professor Ferdi Villé uit Gent
  • Annemarie Mineur: vertegenwoordiger SP inzake het TTIP verdrag in het Europees Parlement.

Onze dagvoorzitter gaf prikkelende stellingen aan, waar zowel de voor als tegenstanders hun reactie op gaven. Na een korte pauze mocht het publiek vragen stellen, waar gretig gebruik van werd gemaakt, het panel verzamelde de vragen die voor het merendeel naar genoegen werden beantwoord.

Daarna kwam een econoom aan het woord met een kritische blik op het TTIP verdrag,

Ewald Engelen…..

Zijn collumn zal ook na te lezen zijn, op moment van dit artikel nog onbekend waar. De colluhm werd met een daverend applaus gewaardeerd.

Een dankwoord van de dagvoorzitter aan alle deelnemers,genodigden en panelleden en de uitnodiging om boven nog iets te komen drinken sloten deze dag af.

Foto: Toke van de Rovaart

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.