Na Corona

2 april 2020

Na Corona

De corona-crisis is heftig. Dagelijks vechten artsen en verpleegkundigen om levens te redden. In ziekenhuizen, verzorgingstehuizen, verpleegtehuizen en de thuiszorg.

Door tekorten aan mondkapjes, beschermende kleding en testen worden ook onze zorgmedewerkers, en met name  in de thuiszorg, onnodig aan gevaar blootgesteld. Als hier niet snel voldoende voorraden en testen komen, zullen thuiszorgers moeten stoppen met het verlenen van zorg omdat het onverantwoord is voor hen én de zorgbehoevenden.
Door het tekort aan Intensive Care bedden moeten artsen, ook voor hen zeer ingrijpende en emotionele, keuzes maken over wie er wel een plek krijgt en wie niet. De druk die op deze mannen en vrouwen ligt, is immens. Zonder hun tomeloze inzet, liefde voor de mens en hun vak zou de ramp helemaal niet meer te overzien zijn.
Alle hulpdiensten werken keihard. Ook het personeel van supermarkten en distributiecentra verdienen een pluim. Door hen kunnen wij allemaal onze dagelijkse boodschappen blijven doen. En wat te denken van de vuilnismannen en vrouwen. Hun werk zorgt er voor dat er nog niet meer ziektes uitbreken.

Het overgrote deel van de Nederlanders doet zijn/haar best om zich aan de huidige maatregelen en beperkingen te houden. En de thuissituaties zijn nu zeker ook niet makkelijk. De impact op ons aller leven is enorm. We mogen onszelf wat dat betreft ook zeker een compliment maken.
Maar er komt gelukkig ook een tijd dat de corona uitbraak onder controle zal zijn en dat er een medicijn en een vaccin zal zijn.

En dan?

Wij als SP willen dan niet overgaan tot de orde van de dag.
We hebben als samenleving lessen gehad waarvan we moeten leren.

De politieke keuzes in het verleden hebben er toe geleid dat ziekenhuizen en verzorgingshuizen gesloten werden en failliet konden gaan en dat er nu bij een pandemie te weinig beschermende kleding en mondkapjes zijn, te weinig IC bedden en beademingsapparatuur in de ziekenhuizen zijn en er veel te weinig getest kan worden op besmetting.

Wij willen dat een arts nooit meer voor de keuze komt te staan wie wel een IC bed kan krijgen en wie niet vanwege een tekort aan IC bedden. Dat is een onmenselijke keuze die niet door hen is veroorzaakt.

We moeten er als Nederland rekening mee houden dat een pandemie vaker kan en zal voorkomen. We zullen ons hierop moeten voorbereiden en daar voldoende middelen voor beschikbaar moeten stellen.

Als het aan de SP ligt dan gaan we dit regelen.

Het moet nu zo langzamerhand wel duidelijk zijn dat de zorg niet aan de markt kan worden over gelaten en dat de privatisering van nutsbedrijven gekeerd moet worden.

Naast de gezondheidszorgcrisis is er ook een wooncrisis, een onderwijscrisis, een energiecrisis en een klimaatcrisis.
De woningmarkt moet weer volkshuisvesting worden en zorgen voor voldoende betaalbare woningen.
Het onderwijsniveau moet omhoog zodat toekomstige generaties qua kennis goed voorbereid zijn om de problemen van hun tijd aan te kunnen.
De energietransitie zal op een doordachte en betaalbare manier plaats moeten vinden.
Voor ons klimaat moeten we met oplossingen komen die breeduit in de samenleving kunnen worden ingezet zonder dat de burgers gigantisch op kosten worden gejaagd.

En dit alles is mogelijk!
Als wij met zijn allen daarvoor kiezen!
Als SP kiezen wij hiervoor!
Kiest U met ons mee?

En tot die tijd… Zorg goed voor elkaar

Reacties

Prima artikel Walter, dit had zo maar een opinie artikel in een dagblad kunnen zijn!!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.