Regionale brandweertop geen 'werkgelegenheidsproject voor bestuurders'

26 juni 2008

Regionale brandweertop geen 'werkgelegenheidsproject voor bestuurders'

De commissie Middelen sprak op dinsdag 24 juni over de regionalisering van de brandweer. Dit zou moeten zorgen voor een effectievere, sterkere brandweermacht. Alle partijen hebben een positieve insteek, maar zien nog wel een aantal haken en ogen.

De SP maakt zich zorgen om de schaalvergroting, die de organisatie wel eens onoverzichtelijk kan maken. Ook wil de partij opheldering over het organogram, waarin er nogal een uitgebreide top staat vermeld. SP-woordvoerder Jan Breur: "Zijn er echt zoveel functies nodig boven de districtscommandant, of betreft het hier een soort duur werkgelegenheidsproject voor bestuurders?"

Burgemeester Elzenga gaf hierop aan, dat er niet veel verandert ten opzichte van de huidige organisatie. Er komen geen banen in de top bij. Elzenga: "Op termijn willen we juist af van te veel opperhoofden."

Verder gaf de SP aan dat de mening van de vrijwilligers erg belangrijk is, en drukte het college op het hart om veel en helder met hen te communiceren. Breur: "Niet om een wond open te krabben, maar een situatie zoals we die bij de vuilnis hebben gezien moeten we toch zien te voorkomen."