"Anne Frank heeft hier nog op school gezeten."

16 oktober 2008

"Anne Frank heeft hier nog op school gezeten."

Donderdag 9 oktober hield de Christelijke Scholengemeenschap Veenendaal (CSV) een inloopdag. Geinteresseerden konden een kijkje nemen in de diverse gebouwen van de VMBO-school. Ook SP-fractievoorzitter Jan Breur was van de partij; hij bezocht de locaties aan de Stationssingel, het Boompjesgoed en de Nijverheidslaan.

Op alledrie de locaties kon Breur rekenen op een geheel verzorgde rondleiding van een leerling op de betreffende locatie. Hij liet zich door zijn gidsen en door andere leerlingen en personeel uitvoerig informeren over de school. Bijna alle informatie was waardevol en accuraat - en de leerling die beweerde dat Anne Frank op het CSV heeft gezeten werd snel terechtgewezen door zijn docent.

Breur liet zich verrassen door het hoge niveau waarop de leerlingen van de school werken. Met name de installatietechniek deed hem versteld staan. "Ik zou het niet kunnen," merkte hij regelmatig op.

VMBO staat bij veel mensen te boek als 'het afvoerputje' van het onderwijs. Breur verzet zich uitdrukkelijk tegen dat beeld. "Natuurlijk kan er op onderwijsgebied een hoop verbeterd worden, maar niets ten nadele van de docenten en leerlingen op het VMBO. De jongens en meiden daar maken mooie dingen; we moeten trots op ze zijn."

Wat Breur opviel aan de gebouwen, is dat de veroudering langzaam maar zeker zijn intrede deed. Met name de locatie aan het Boompjesgoed ademde een sfeer van vergane glorie. "Met de realisatie van de Unilocatie in het vooruitzicht, wordt er natuurlijk niet of nauwelijks geinvesteerd in de huidige locaties," lichtte een leraar toe.

Behalve de uitblijvende investeringen met het oog op de Unilocatie, worden ook de 'invasie' van het ROC en veranderingen in het onderwijs op het Boompjesgoed genoemd als boosdoener in de achteruitgang. "Wat begon als een lokaaltje waar het ROC wat deed, is uitgegroeid naar een hele verdieping," aldus die leraar, "en met het vernieuwen van het onderwijs moesten wat lokalen aangepast worden, maar dat hebben ze niet goed gedaan."

De ontwikkelingen van de laatste jaren, maken de komst van Unilocatie des te belangrijker. Het faillissement van aannemersbedrijf Boers, die de realisatie van de Unilocatie voor haar rekening zou nemen, levert dan ook een groot probleem op. Wie bouwt nu de Unilocatie, hoe duur gaat het worden, en wie gaat het betalen? Op die vragen kan momenteel nog niet met zekerheid een antwoord worden geformuleerd.

Breur: "De visie op Unilocaties of scholen met dependances, die is behoorlijk aan verandering onderhevig. Dat is een kwestie van trends, en daar moet je je niet teveel door laten leiden. Veel belangrijker is, of de gebouwen kunnen faciliteren in het onderwijs wat je wilt geven. Door de veranderingen die plaatsvinden is dat nu minder het geval; vandaar dat er echt snel een oplossing moet komen."