Doorbraak in denken over hoogbouw

28 oktober 2008

Doorbraak in denken over hoogbouw

Het taboe op hoogbouw is opgeheven. Dat signaal werd gegeven op de Dialoogavond van 23 oktober. Veense burgers, bedrijven en instellingen gingen hier met de politiek in discussie - en met algemene stem werd de noodzaak van hoogbouw onderkend. De SP ziet deze noodzaak al langere tijd in.

"De beschikbare ruimte in Veenendaal wordt in stijgend tempo steeds schaarser. Desalniettemin moet er ruimte zijn om te wonen, te werken, te winkelen en te recreëren. Om optimaal gebruik van de oppervlakte te maken acht de SP het noodzakelijk om in de nieuwbouw vooral de hoogte in te gaan."
Zo stond er geschreven in het verkiezingsprogramma 'Een Beter Nederland begint in Veenendaal', voor de verkiezingen van 2006.

SP-fractievoorzitter Jan Breur weet niet of het standpunt van zijn partij het opheffen van het taboe heeft veroorzaakt. "In 2006 leken we nog alleen te staan, nu is het een algemeen erkend gegeven. En als de uitkomsten van de Dialoogavond goed worden verwerkt in de Structuurvisie, wordt het een uitgangspunt in het beleid."

De SP is overigens uitdrukkelijk niet van mening dat er overal maar rucksichtlos hoogbouw moet worden 'neergeplempt'. In het verkiezingsprogramma staan duidelijk een aantal eisen beschreven waaraan voldaan moet worden.

"De SP acht het echter niet wenselijk om van hoogbouw grauwe, anonieme woonfabrieken te maken. Bij nieuwbouw, met name hoogbouw, is er een grote rol voor leefbaarheid weggelegd." Staat er te lezen. "Er dient bijvoorbeeld gekeken worden naar mogelijke multifunctionaliteit van een gebouw, zodat er naast woningen ook andere voorzieningen kunnen worden ondergebracht.
In zo'n gebouw dienen woningen uit diverse prijsklassen worden aangeboden. Het exterieur van dergelijke hoogbouw dient architectonisch interessant te zijn."

Nu hoogbouw uit de taboesfeer is, is het zaak voor de gemeente om hier een visie op te formuleren. Breur: "Zonder wezenlijke visie wordt er maar wat aangeklooid, dat is bij alles zo. De SP heeft al een goed beeld van hoogbouw, dus ik zie wel een rol voor ons weggelegd in het ontwikkelen van een gemeentelijke hoogbouwvisie."