Sprankje hoop voor Escape

20 december 2013

Sprankje hoop voor Escape

Er is een sprankje hoop voor Escape. Nadat twee moties van D66, SP en anderen om Escape een kans te geven sneuvelden is er een derde motie aangenomen die - weliswaar een stuk vrijblijvender is, maar... - Escape een kans biedt om open te blijven. Dat is tenminste iets.

Dat het een lastige raadsvergadering was, staat buiten kijf. Op het punt van Escape is maarliefst tweemaal geschorst. In de laatste schorsing, aangevraagd door SP-fractievoorzitter Jan Breur, is er een motie geformuleerd waar de VVD achter kon staan - zodat er een meerderheid in de raad ontstond die Escape de kans wilde geven 'cultureel ondernemerschap' te tonen en hun poppodiumactiviteiten door te zetten.

Er was veel publiek op de been gekomen op wat mogelijk de laatste avond van Escape had kunnen zijn. Breur begon zijn bijdrage dan ook - als raadslid, bezoeker en oud-vrijwilliger van Escape - om te zeggen dat hij trots was op de mobilisatiemacht die Escape getoond had. Niet alleen vanwege de massale aanwezigheid (in Escape zelf was overigens ook een grote groep mensen die de raadsvergadering volgde), maar ook vanwege de meer dan duizend handtekeningen die Escape heeft weten te verzamelen voor het behoud van het pop- en cultuurpodium.

Hoewel de aangenomen motie geen garanties biedt, is de SP hoopvol over het resultaat. Escape zal echter wel hard aan de bak moeten om hun plannen bij te stellen; de strijd is verre van gestreden.

Escape had die avond ook een feest georganiseerd, genaamd 'Le Grande Finale?'; waarop iedereen die niet meer op de tribune van het gemeentehuis paste, de raadsvergadering kon volgen. Daarna volgden optredens.

Toen enkele raadsleden - die zich voor behoud van Escape hadden ingespannen - zich na afloop van de vergadering meldden in Escape werden zij ontvangen als helden.
Breur relativeert zijn verworven status: "Wij raadsleden waren vanavond maar een stukje in de puzzel. De echte helden in dit verhaal zijn de medewerkers, stagiairs, vrijwilligers en sympatisanten die zich hebben ingezet voor Escape - en dit de komende tijd moeten blijven doen."

Wordt vervolgd...

SP-organisatiesecretaris en Escape-vrijwilliger Charlie Passchier

SP-penningmeester Nico van Ginkel

Oud-SP-voorzitter/commissielid Jaap Pottjewijd en oud-SP-organisatiesecretaris/fractieadviseur Jochien Timmer