Kleine doorbraak rond "Carthago"

27 juni 2014

Kleine doorbraak rond "Carthago"

Einstein zei ooit: "Waanzin is altijd hetzelfde blijven doen en toch een ander resultaat verwachten." Vandaar dat het beroemde Carthago-amendement* eens over een andere boeg werd gegooid. Het resultaat: een meerderheid van de gemeenteraad wil dat parkeerplaatsen niet meer als 'groen' worden aangemerkt in het bestemmingsplan 'Boompjesgoed'. Komend najaar wordt er in de gemeenteraad een discussie gevoerd over hoe men in de toekomst met groen wenst om te gaan.

GroenLinks, SP en andere partijen geven al jaren aan dat er teveel zaken onder de noemer 'groen' worden geschaard in bestemmingspallen. Zaken, die helemaal geen groen zijn, zoals wegen en parkeerplaatsen. Bij elk bestemmingsplan dienden zij een wijzigingsvoorstel in om de noemer 'groen' alleen te laten gelden voor groen.

Elke keer dat er zo'n wijzigingsvoorstel werd gedaan konden de partijen niet rekenen op een meerderheid. Nu bleek er beweging in de zaak. Door een aantal zaken toch onder de noemer 'groen' te accepteren bleken er steeds meer partijen er voorstander van te zijn om toch nog eens naar de groendefinitie te kijken.

GroenLinks-fractievoorzitter Kees Oskam accepteerde dit en paste het wijzigingsvoorstel aan op de wensen van de andere partijen. Zo werd winst verzilverd. Ook kondigde hij aan een discussiestuk te willen schrijven, om in de toekomst groen strakker te definiëren in bestemmingsplannen.

De SP is blij met deze beweging. "Hoewel er niet zoveel over is van het originele 'Carthago-amendement', is het amendement 'Klein Carthago' een stap in de goede richting," aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. "Dat we in het najaar verder gaan praten is een goed teken. Er is eindelijk wat beweging op het gebied van groen; dingen worden mogelijk."

*) Carthago-amendement verwijst naar de zin "voorts ben ik van mening dat Carthago vernietigd dient te worden" van Cato de Oudere. Hij sloot AL ZIJN BETOGEN in de Romeinse senaat af met deze zin. Vanwege de volhardendheid waarmee hij dit deed, kreeg het voorstel dat GroenLinks, SP en anderen bij ALLE BESTEMMINGSPLANNEN indienden de bijnaam 'Carthago'.