College ontkent fouten herindicaties

8 december 2014

College ontkent fouten herindicaties

In haar reactie op het rapport 'Vermindering Huishoudelijke Ondersteuning', laat het College weten dat herindicaties plaatsvinden op basis van de behoeftes en de mogelijkheden van de zorgvrager. Uit het rapport blijkt juist dat dit niet is gebeurd. Reden voor de SP om vervolgvragen te stellen.

Naar aanleiding van signalen, dat er rigoreus gesneden is in de huishoudelijke ondersteuning, heeft de SP een onderzoek gedaan. Dit leidde tot het rapport 'EEN PUNT VAN ZORG - Vermindering Huishoudelijke Ondersteuning'. Hieruit bleek dat het afsgesproken beleid van maatwerk niet werd nageleefd.

Het rapport werd in juli aangeboden aan Wethouder Overduin. Na het zomerreces vroeg de SP middels schriftelijke vragen om een reactie van het College.

De reactie van het College behelsde zoveel of zo weinig als: 'op papier hebben we de zaken geregeld, dus is het geregeld'. Voor de aanbevelingen die de SP deed, luidde de reactie 'dat doen we al' - terwijl de SP juist de aanbevelingen deed omdat de praktijk niet overeenkomt met het vastgestelde beleid.

De SP wil graag van het College weten hoe zij erop toe ziet dat het vastgestelde beleid ook conform afspraak wordt uitgevoerd. Ook wil de partij weten of er cliënttevredenheidsonderzoeken beschikbaar zijn.
Tot slot stelt de SP dat de gemeenschap er niet voor moet opdraaien, als een zorgaanbieder een loopje neemt met het beleid.