Rapport: Vermindering Huishoudelijke Ondersteuning

13 juli 2014

Rapport: Vermindering Huishoudelijke Ondersteuning

Er is geen maatwerk geleverd bij de herindicaties op de Huishoudelijke Ondersteuning die eerder dit jaar hebben plaatsgevonden. Dat blijkt uit een rapport van de SP dat op vrijdag 11 juli is aangeboden aan Wethouder Overduin, op het gemeentehuis van Veenendaal.

Uit een enquête, waarop meer dan 50 mensen hebben gereageerd, blijkt bijvoorbeeld dat er geen overleg is geweest waarbij gevraagd is wat iemand nodig heeft en waar hij of zij zelf voor zou kunnen zorgen. Volgens het Model Veenendaal, het beleid dat de gemeente voert in het sociale domein, is dit echter wel een vereiste.

De ondersteuning die mensen ontvingen, is rücksichtlos ingekort - in sommige gevallen zelfs gehalveerd. Mensen weten niet hoe ze dit moeten opvangen, en de volgende bezuiniging staat al voor de deur.

Hoe schrijnend de situatie kan zijn, bleek uit de verhalen van de mensen die aanwezig waren bij de overhandiging van het rapport. Zoals het verhaal van Yolande, die door een aandoening haar handen nauwelijks kan gebruiken en geen familie in de buurt heeft om haar te helpen. Of dat van Martiënne, wiens huis op medische gronden steriel schoon moet zijn. De mindering op huishoudelijke ondersteuning kan voor haar levensbedreigende gevolgen hebben.

Wat de SP betreft, worden de herindicaties teruggedraaid en opnieuw uitgevoerd. Maar dan op de manier die is afgesproken.
"Model Veenendaal schrijft voor: Maatwerk, de inwoner centraal," aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. "Bij deze herindicaties is daar niets van terechtgekomen. Het beleid moet meer zijn dan mooie woorden; het moet ook worden nageleefd."

Tips:

Ik zie dat het gebeuren in de loungeruimte heeft plaatsgevonden.
Ik heb even opgezocht wat lounge betekent: Een lounge is een plek of kamer die is ingericht om tot rust te komen. Relaxed zittende banken of kussens waar je op kunt liggen of zitten en langzame, toegankelijke muziek zorgen voor lichamelijke ontspanning. In een lounge wordt soms alcohol genuttigd.
Als wethouder Overduijn jullie in de loungeruimte wil horen, dan is mijn vraag serieus zij de burgers neemt.

Lounge is een engels woord dat 'salon' of 'zitkamer' betekent. Ik geloof niet dat het gemeentehuis een ruimte heeft die aan jouw definitie van 'lounge' voldoet.

Er zijn weliswaar comfortabele stoelen en banken, en een koffie-automaat te vinden, maar dat wil niet zeggen dat de ontvangst van het rapport geen serieuze aangelegenheid was.

Overigens vind ik het jammer dat de discussie nu moet gaan over de ontvangstruimte (en de betekenis van het daarvoor gebruikte woord), in plaats van de inhoud van het rapport: de forse inkorting van zorg en de gevolgen voor de mensen.