Zorgen... (2)

13 juli 2014

Zorgen... (2)

Op vrijdag 11 juli j.l. was er op het gemeentehuis in Veenendaal een kleine bijeenkomst ter gelegenheid van het aanbieden  van het rapport van  de SP aan wethouder Marieke Overduin, die sinds kort deel uit maakt van de Coalitie van Burgemeester en wethouders van de Gemeente Veenendaal, viel direct met haar neus in de boter met een zware portefeuille, namelijk die van de zorg.

Immers, met de decentralisatie van 4 grote taken van het Rijk naar de Gemeenten, hoopt staatssecretaris van Rijn een hoop geld te besparen, hij geeft de Gemeenten dan ook maar direkt 40% minder geld om deze taken te verwezenlijken.

En dat is nou net iets, waar de Gemeenten een erg zware dobber aan hebben.

Wat de staatssecretaris echter vergeten is, is dat de mensen die deze taak hebben er nog niet klaar voor zijn, of zelfs er nog niet eens zijn.

Ook diegene die de taken moeten uitvoeren zoals bv. de mensen van de H.H. Hulp, en de mensen die deze hulp ontvangen, zijn nog niet klaar voor deze omschakeling.

Hoe wij (als SP) dat weten, is het gevolg van een persoonlijke enquête huis aan huis bij een doorsnee van de Veenedaalse bevolking, die ook te vinden is op de website van de SP Veenendaal, die door iedereen in te vullen is!

De antwoorden op deze enquêtes (waarvan enkele zeer schrijnend) zijn samengevoegd tot een rapport dat afgelopen vrijdag is overhandigd aan wethouder Marieke Overduin, onder belangstelling van een kleine delegatie als doorsnede van de Veenendaalse bevolking.

Bij de presentatie die plaats vond in de Lounge van het Gemeentehuis waren 2 mensen die hun persoonlijke verhaal vertelden, en dat zij uit de pers hadden moeten vernemen wat hen met ingang van 1 januari 2015 te wachten staat.

Voor de een betekende dat zij geen reserve meer had om een evt. defecte computer te vervangen(haar contact met de buitenwereld), voor de ander dat zij nog geen tientje in de week overhoudt, voor haar boodschappen / om van te eten

Na de overhandiging van het rapport door de fractievoorzitter van de SP Jan Breur was er nog even gelegenheid om een bekertje koffie of i.d. te eten, even na te praten, en om alles even te laten bezinken...

Wordt vervolgd!!!!!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.