Een zaal vol strijdbare huurders

11 februari 2015

Een zaal vol strijdbare huurders

Foto: Jan Breur

De openbare avond 'Huur te Duur' van SP-afdeling Veenendaal, 9 februari jongstleden, is door veel mensen bezocht. In het activiteitencentrum aan de Duivenwal hadden zich pakweg 80 mensen verzameld, die grote zorgen hadden over de toekomst van betaalbaar wonen.

Tweede-Kamerlid Sadet Karabulut moest zich wegens privé-omstandigheden laten vervangen door beleidsmedewerker Evan de Bakker. Deze vertelde
breeduit over de politieke ontwikkelingen rond het sociale huurbeleid. Door tal van maatregelen wordt de huurder gedupeerd. De Bakker: “Minister Blok probeert van dit dossier een heel zakelijk verhaal te maken. De SP strijd ervoor om juist ook de menselijke kant in beeld te brengen en te houden.”

Patrimonium-directeur Piet de Vrije is het met haar eens. Met name de verhuurdersheffing is hem een doorn in het oog. De Vrije: “Jaarlijks moeten we per huurwoning 600 euro overdragen aan het rijk. Daar betaalt de huurder zijn eigen huurtoeslag mee. Tegelijkertijd draagt hij via de belasting ook nog eens mee aan de hypotheekrente-aftrek van huiseigenaren. Terwijl die op hun beurt niets bijdragen voor de huurders.”

Ook Hennie Nagel, voorzitter van de huurdersvereniging, voorziet grote problemen met de verhuurdersheffing. Nagel: “De realiteit is, dat veel Veense huurders in een armoedesituatie zitten. Een groot deel daarvan is afhankelijk van de voedselbank. Die hebben nu al moeite met het opbrengen van de woonlasten; laat staan wanneer er nog forse huurverhogingen bovenop komen!”

Uit de reacties van het publiek bleek dat de nood hoog zat. Tegelijkertijd constateerde de SP een zekere strijdbaarheid onder hen, om een vuist te maken tegen minister Blok en zijn 'vrienden' in de Eerste en Tweede Kamer. Om die reden heeft de SP een actiecomité opgericht.
Geïnteresseerden kunnen zich hiervoor opgeven van
sp.baukjehiemstra@gmail.com

Foto's:

Foto: Cor van Londen
van boven naar beneden: De Bakker, De Vrije, Nagel

Foto: Jan Breur
Een goedgevulde zaal vol strijdlustige huurders...

MEER OVER HUREN:

• Lees ook het BLOG 'Huur te Duur' van Toke van de Rovaart