Huur te Duur

10 februari 2015

Huur te Duur

Foto: Jan Breur

Wat in januari begon met een volle schuur bij Baukje met dozen vol met flyers, de nodige acties in de winkelcentra, eindigde op donderdagavond 9 februari met een groots opgezette openbare avond in de Duivenwal.

Jan opende de avond voor ongeveer 70/80 personen, helaas met de mededeling dat Sadet Karabulut verhinderd was, maar een sterke vervangster had gestuurd in de persoon van Eva de Bakker, beleidsmedewerkster van Sadet op het gebied van de Woningbouw/Volkshuisvesting.Jan memoreerde aan de huurmanifestatie van mei 2013, dit kunt u terug vinden in de verslagen van toen (zoals: deze).

Foto: Jan Breur
Eva de Bakker ging rap van start  over de problemen die nu rondwaren in huurdersland... Waar de kopers geholpen worden met achterstanden in het aflossen van de hypotheek, worden huurders  aan hun lot overgelaten als ze in de problemen komen.

Helaas zijn er van deze huurders in heel Nederland momenteel 700.000 mensen met huurschulden, veroorzaakt door problemen van buiten af door bv ontslag/werkloosheid.
Ook zijn de huren de afgelopen jaren met bijna 10% gestegen, onder andere dankzij het woon-akkoord. De huren moesten omhoog, minder renovatie gepleegd worden,  huurwoningen moeten maar verkocht worden!
Volgens (minister) Stef Blok moeten de huurders betere keuzes maken waaraan ze hun salaris/uitkering aan uitgeven! Eerst huis en vaste lasten, dan de rest.(Hoe moet je met een uitkering/salaris van 1200 euro per maand een sociale huurwoning van maximaal 700euro-(kale huur ) ,de vaste lasten die maar steeds omhoog gaan, met een gezin met kinderen een goede keus maken?) Er moet ook nog gegeten en geleefd worden!

Foto: Jan Breur
Maar zolang deze regering niet gelooft dat er armoede is in Nederland, niet geloofd dat er voedselbanken nodig zijn om mensen te helpen die het echt nodig hebben om een aanvulling op hun weekmenu te krijgen, komen we met deze regering niet verder.

Foto: Jan Breur
Nu werd het woord gegeven aan Piet de Vrije, directeur van de wooncoöperatie Patrimonium-woonservice. Deze staat helemaal aan de kant van de huurders; een van de beste wooncoöperaties in Nederland.(Helaas zijn de slechte in het nieuws,denk aan de parlementaire enquette die gehouden is, met de 'Maserati-directeur', Vestia en meer collega’s die 'verkeerd belegd' hebben met het geld van de huurders!) Om problemen in de toekomst te voorkomen is er nu de zgn.Blokheffing in het leven geroepen, een bedrag van 600 euro per huurwoning dat opgebracht moet worden door de woningcooperaties. Deze hebben de goedkeuring van de minister gekregen om de huurprijzen boven de inflatie te laten stijgen.

Ook is er de zgn. 'Huurharmonisatie'; als je de ene woning verlaat, komt er bij de volgende woning tot 200 euro bovenop de oude prijs (doorstroming stagneert). Ook kan het  gebeuren dat er 2 huurders in het zelfde appartementencomplex elk een andere huur betalen!

Foto: Jan Breur
Wat kunnen we doen als huurder?

• Teken de petitie van de woonbond en maak gebruik van het meldpunt van de SP; geef problemen door die er spelen,
  • Kom in verzet, iets wat als kleine druppel begint, kan een grote plas worden, van plaatselijk naar regionaal, kom in verzet!
  • Woningcoöperaties moeten ook in verzet komen tegen de Blokheffing!
  • Start een actiecomité op!
  • Kortom: Het verzet moet groter!

Foto: Baukje Hiemstra
Ook Hennie Nagel,voorzitter van de huurders-vereniging kreeg het woord; hij komt ook op voor de huurders. Hij vertelt dat 29% van de huurders buiten hun schuld om onder de armoede grens leven, van de voedselbank gebruik moeten maken (in Veenendaal is het maximum van 200 gezinnen helaas bereikt, meer kan de voedselbank niet bedienen).

Ook hij ziet in het huidige beleid van de regering geen structuele oplossing, maar hij gelooft wel in zijn speerpunten:

• Betaalbaarheid
  • Beschikbaarheid
  • Leefbaarheid
  • Duurzaamheid

Daar moet wel hard aan gewerkt worden!

Foto: Jan Breur
Van de huidige huursom in Nederland gaat 1.7 miljard naar de staat om de staatskas te spekken!

Foto: Jan Breur
Na de pauze kon een ieder nog vragen stellen aan het panel. Daar werd volop gebruik van gemaakt. Uit de zaal kwamen zoveel vragen en ideeën, dat het niet mogelijk was om iedereen uitgebreid aan het woord te laten. Maar; de avond krijgt ongetwijfeld een vervolg.

Als laatste werden de aanwezigen gewezen op de Provinciale Staten verkiezingen op 18 maart a.s.
Voor de huurders en vele andere mensen in de samenleving is het van belang om nú bewust te stemmen! Liefst SP natuurlijk.
Immers, de leden van de Provincie Staten kiezen ook de leden van de 1e kamer, wat afgelopen jaar heel belangrijk is geweest voor bv. de vrije artsenkeuze!

Dus: Kies bij de PS. verkiezingen de SP!!

(zie ook onze verkiezingssite...)

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.