Veenendaal tegen schaliegas

29 mei 2015

Veenendaal tegen schaliegas

Foto: Jan Breur

Burgemeester Kolff zal namens Veenendaal op het aanstaande VNG*-congres een motie tegen schaliegas steunen. Dit, dankzij een voorstel van GroenLinks, SP en de ChristenUnie.

De motie 'Nee tegen winning van Schaliegas in Nederland' zal op het komende VNG-congres worden ingediend door de gemeenten Boxtel en Noordoostpolder. Steeds meer gemeenten blijken van zin deze motie te steunen.

In Veenendaal diende GroenLinks, samen met SP en de ChristenUnie, een voorstel in om ook deze motie te steunen. De partijen zijn van mening dat de veiligheid, volksgezondheid en de waarde van onroerend goed in het geding komt bij de winning van schaliegas. Ook ontbreekt het draagvlak onder de bevolking.

Het voorstel werd door een meerderheid in de gemeenteraad gesteund. Dit is een zeldzaamheid, want de gemeenteraad spreekt zich niet vaak uit over landelijke kwesties.
De SP is er juist een groot voorstander van om signalen af te geven aan de hogere bestuursorganen. Als die niet weten wat Veenendaal vindt, kan daar immers ook geen rekening mee worden gehouden.

De SP hoopt dat de overige partijen nu ook op andere dossiers minder volgzaam tegenover het Kabinet zal opereren.

*) VNG = Vereniging Nederlandse Gemeenten