B&W verdeeld over koopzondag

19 mei 2016

B&W verdeeld over koopzondag

Foto: Gemeente Veenendaal

Het College van Burgemeester en Wethouders gaat de Veenendaalse gemeenteraad voorstellen om de winkeltijdenverordening aan te passen. Dit, om de koopzondag mogelijk te maken. Ze zijn hierin niet unaniem; twee wethouders stemden tegen.

Wethouder Marco Verloop (SGP, o.a. economie) en wethouder Marieke Overduin (CDA, o.a. wonen) zijn tegen het voorstel. Zo is te lezen in de besluitenlijst van het College, d.d. 17 mei.
Het voorstel wordt in juni ter besluitvorming aangeboden aan de gemeenteraad.

Gemeenteraad

Het College doet dit voorstel in opdracht van de gemeenteraad, die in meerderheid voor een voorstel van Lokaal Veenendaal stemde tijdens de Gemeenteraadsvergadering van april. Zij stelden voor om de koopzondag in te voeren.
De meerderheid die zij daarvoor hadden, hebben zij enkel te danken aan de afwezigheid van drie raadsleden van de ChristenUnie.

Dat Lokaal Veenendaal in april een meerderheid had, wil niet zeggen dat de koopzondag er ook daadwerkelijk komt. Hiervoor moet de winkeltijdenverordening namelijk worden aangepast. Dit is allesbehalve een gelopen race.

SP: draagvlak vereist!

De SP zal haar stem af laten hangen van de wens van die mensen die daadwerkelijk in een winkel werken. Alleen als er voldoende aangetoond draagvlak voor is onder winkeliers en hun personeel, zal de SP instemmen met het voorstel.

Fractievoorzitter Jan Breur: "De mensen die in een winkel werken moeten de afweging maken wat voor hen zwaarder weegt; mogelijk financieel gewin, of deelname aan een collectieve rustdag. Wij willen niet in die keuze treden. Maar het moet wel een verhaal zijn van samen uit, samen thuis. Als veel winkels de deuren dichthouden op zondag, is die zogenaamde 'koopzondag' een farce die meer kwaad dan goed doet."

In opdracht van Stichting Winkelstad Veenendaal zal er een onderzoek worden gedaan naar dit draagvlak. De stichting heeft contact gehad met de SP over de toedracht van hun standpunt en de eisen waaraan een onderzoek zou moeten voldoen.

Rhenen

Foto: H.H.

Ook in buurgemeente Rhenen staat de koopzondag op de politieke agenda. De VVD aldaar wil van een maandelijkse, naar een wekelijkse koopzondag voor super- en bouwmarkten. Dit, tot grieven van de SGP, die in Rhenen de grootste oppositiepartij is.

De Reformatorisch Maatschappelijke Unie (RMU) is in reactie op dit voorstel een ansichtkaartenactie tegen de koopzondag begonnen. Deze actie voert zij in samenwerking met de ChristenUnie.

Vanavond, 19 mei, vindt er een Stadsgesprek over dit voorstel plaats. Vanaf 19:30u in het Huis van de Gemeente, aan de Nieuwe Veenendaalseweg 75 te Rhenen.

Wordt vervolgd...