Wielerklassieker komt thuis!

25 maart 2017

Wielerklassieker komt thuis!

Veenendaal-Veenendaal

Na het jaren onder andere namen moeten doen, krijgt de wielerklassieker Veenendaal-Veenendaal haar oorspronkelijke naam terug. Zowel de start als de finish komen weer in 't Veen te liggen. Dit maakte de Veenendaalse Krant afgelopen donderdag (23 maart) bekend.

Hiermee is een oude wens van de SP, en vele Veenendalers vervuld.

Het Food-Valley debacle

In 2007 kreeg de wielerklassieker de wanstaltige naam '(Dutch) Food Valley Classic'. Dit, omdat de gemeente Veenendaal niet meer zelf de financiering voor de klassieker kon opbrengen. De Food Valley gemeenten legden het benodigde bedrag gezamenlijk neer.

In 2009 ging dit schromelijk mis, omdat Ede niet meer wilde bijdragen. De gemeente van Cees van der Knaap vond dat ze 'te weinig geprofileerd' werd in de wielerklassieker.
Rhenen leek een gelijksoortig sentiment te koesteren, getuige een verklaring van een ambtenaar in de media. Die bleek voor zijn beurt te hebben gesproken.

De SP stelde schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders over de houdbaarheid van de samenwerking. En maakte kenbaar dat, als de grootste Food Valley-gemeente zich terugtrok, de naam 'Food Valley Classic' niet meer gepast was. De SP pleitte voor hetgeen er deze week gebeurd is: de wielerklassieker weer haar oude naam, Veenendaal-Veenendaal, teruggeven.

Tik op de vingers

De oude naam werd toen nog niet in ere hersteld. Wel kreeg Ede een tik op de vingers. Gemeenten Veenendaal, Rhenen en Barneveld drongen erop aan bij Ede, om gewoon als een betrouwbare Food Valley-partner, hun bijdrage te leveren.

Het Veenendaalse College van Burgemeester en Wethouders zag destijds overigens niets in het naamherstel van de klassieker. Het zou immers 'niet in belang' zijn van de naamsbekendheid van de Food Valley Classic. :-|

Eén en ander liep dus met een sisser af. De laatste paar jaar was de naam 'Food Valley' niet meer verbonden aan de wielerklassieker, die nu van Arnhem naar Veenendaal ging - en de Arnhem-Veenendaal heette...

Reacties

Het College is anno 2017 een stuk positiever over de naam Veenendaal-Veenendaal dan in 2009. Burgemeester Wouter Kolff liet in de Veenendaalse Krant optekenen: "De organisatie van de wielerronde streeft ernaar om dit jaar weer een echte Veenendaal-Veenendaal te organiseren. Een voornemen dat ik als burgemeester van harte toejuich."

Ook SP-fractievoorzitter Jan Breur is blij met het nieuws. "Om heel eerlijk te zijn, had ik de hoop al een tijd opgegeven dat de Veenendaal-Veenendaal ooit nog terug zou komen," aldus Breur. "Dit nieuws komt dan ook als een aangename verrassing. En als een les: geef nooit op. Maar boven alles is dit een cadeautje voor iedereen die de Veense sporttraditie lief heeft."