Veenendaal plaats voor Nieuwe Energie...

11 oktober 2017

Veenendaal plaats voor Nieuwe Energie...

Veenendaal wil haar inwoners, bedrijven en instellingen goed voorbereiden op de toekomst die gaat komen. Om iedereen hierbij te helpen is zaterdag 7 oktober de campagne ‘Veenendaal plaats voor Nieuwe Energie’ gelanceerd tijdens de duurzaamheidsmarkt op het stadsstrand.

Gemeente Veenendaal heeft de ambitie om in 2035 energieneutraal te zijn. De gemeente kiest met deze ambitie voor een voortrekkersrol en helpt bedrijven en inwoners graag bij hun verduurzaming. Energie besparen is makkelijk en scheelt direct in de maandelijkse lasten. De energierekening wordt lager, en wonen en/of werken comfortabeler. Wethouder Nermina Kundic gaf het startsein door het onthullen van de campagne en de duurzaamheidscaravan. Kundic: “Als gemeente willen we inwoners en bedrijven inspireren. Aan de slag gaan met verduurzaming geeft nieuwe energie en juist die energie willen we opwekken en delen. Gestarte acties zoals wijkaanpakken en het energieloket bouwen we verder uit, vandaar ook de duurzaamheidscaravan waarmee wij de wijken in gaan, naar de mensen toe. Maar er is meer, zo worden er prestatieafspraken gemaakt met woningbouwcorporaties en werken we intensief samen met het Veenendaalse bedrijfsleven via een energieconvenant.

Enkele tips

Energie besparen kan al door eenvoudige aanpassingen. Bijvoorbeeld door tochtstrips aan te brengen, verwarmingsleidingen te isoleren, gloeilampen te vervangen door LED-lampen en apparaten uit zetten in plaats van standby. De meeste winst wordt gehaald uit grotere aanpassingen zoals isolatie, warmtepompen, HR++ glas en zonnepanelen. In dakisolatie, spouwmuurisolatie, vloerisolatie of dubbel glas is maar liefst een rendement van 6,7 tot 9% te behalen en daarmee een uitstekende investering.

Laat een energiecoach langskomen

De energiecoach helpt u met het zoeken naar manieren om geld te besparen; energie is namelijk één van de belangrijkste kostenposten in een huishouden. Naast het feit dat de energiecoaches tips geven over energiebesparing, krijgt u ook nog een aantal energiebesparende producten gratis. Om hulp in te schakelen van een energiecoach kunt u contact opnemen met het Energieloket.

Het Energieloket

Bij het onafhankelijke Energieloket kunt u gratis deskundig advies krijgen. Stuur een e-mail naar energieloket@veenendaal.nl of bel contactpersoon Teun van Roekel (06-10 73 12 61) om samen in Veenendaal plaats te maken voor nieuwe energie!