Zorgen om Overstag

18 oktober 2017

Zorgen om Overstag

Foto: Jan Breur

Jongeren in de knel door vastgoedtransactie?

De gemeente wil een aantal gebouwen verkopen. Waaronder 't Kofschip 6, waar 'Overstag' is gevestigd. Hier worden leerlingen ondersteund die op hun eigen school dreigen vast te lopen. Johan Overvest, die vlak bij 'Overstag' woont, maakt zich zorgen over het voortbestaan van dit initiatief wanneer zij uit hun locatie moeten vertrekken. Vorige week sprak hij de raadscommissie toe, om zijn zorgen kenbaar te maken.

Overstag biedt jongeren die hun weg in het onderwijs wat moeilijker kunnen vinden een tijdelijke onderwijsplek en begeleidt ze terug naar hun eigen school of naar een andere vorm van passend onderwijs. Dat is niet alleen waardevol voor de jongeren zelf, maar ook voor de samenleving als geheel. Overvest: "Voor iedere euro aan gemeenschapsgeld die Overstag ontvangt, wordt elders drie euro uitgespaard."

Eerder dit jaar had de gemeenteraad een motie van ChristenUnie, SP en anderen aangenomen, om passende alternatieven aan te bieden voor gebruikers van te verkopen vastgoed - waaronder dus Overstag. Niet alleen is er nog geen alternatief gebonden voor Overstag, Overvest vreest ook dat dat niet zo makkelijk zal gaan. "De locatie aan 't Kofschip is rustig, omgeven door groen, en makkelijk te bereiken vanuit diverse scholen. Dit sluit aan bij de behoefte van de jongeren, maar een dergelijke locatie vindt je niet meer in Veenendaal."

Ook uitte Overvest zijn onvrede over de gebrekkige inspraak. Gebruikers en omwonenden zijn niet of nauwelijks - en veel te laat - op de hoogte gesteld van de verkoopplannen, en mogen pas wat zeggen als het eigenlijk al te laat is.

SP-fractievoorzitter Jan Breur schrikt van het relaas van Overvest. Breur: "Als je dit zo hoort, kun je je afvragen of de gemeente wel klaar is voor deze transactie."
Op donderdag 26 oktober besluit de gemeenteraad over de verkoop van de gebouwen.